آزادی سارا احمدی و همایون ژاوه، نوکیشان مسیحی از زندان اوین

سارا احمدی و همایون ژاوه

سارا احمدی و همایون ژاوه، که پیش‌تر با رای بدوی دادگاه زندانی شده بودند و با بازبینی پروند این دو نوکیش مسیحی از سوی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران،  و صدور رای برات از زندان اوین آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، سارا احمدی و همایون ژاوه، دو نوکیش مسیحی توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران از اتهام‌های انتسابی تبرئه و از زندان اوین آزاد شدند.

بر اساس این گزارش، پرونده این دو زندانی عقیدتی برای اعاده دادرسی در شعبه ۳۴ تجدیدنظر استان تهران در جریان بود که نهایتا در روز سه‌ شنبه نوزدهم اردیبهشت ماه رای نهایی آنها صادر و از اتهام‌های انتسابی تبرئه شدند.

سارا احمدی و همایون ژاوه در تاریخ ۲۱ آبان ۹۹، در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب تهران با ریاست قاضی ایمان افشاری به ترتیب به ۱۱ و ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. سپس مورخ ۱۸ آذر ماه ۹۹ در دادگاه تجدیدنظر استان تهران، خانم احمدی از بابت اتهام برهم زدن امنیت ملی از طریق اداره کردن دستجات، شبه دستجات و گروه‌های غیرقانونی “مسیحیت تبشیری صهیونیستی”، به ۸ سال حبس و آقای ژاوه از بابت اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در “مسیحیت تبشیری صهیونیستی”، به ۳ سال حبس محکوم شدند.

این نوکیشان مسیحی همچنین به عنوان مجازات تکمیلی به منع خروج از کشور و عضویت در احزاب و گروه‌های اجتماعی به مدت دو سال و ارائه خدمات عمومی رایگان به معلولین ذهنی به مدت ۶ ماه شامل روزی ۴ ساعت محکوم شده بودند.

خانم احمدی و آقای ژاوه در مرداد ماه ۱۴۰۱، پس از حضور در شعبه اجرای احکام دادسرای اوین، بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بودند.

سارا احمدی و همایون ژاوه، دو نوکیش مسیحی پیشتر در تاریخ ۲۹ اسفند ماه سال ۱۳۹۹، جهت تحمل دوران حبس به دادسرای اوین احضار شده بودند.

آنها در تاریخ ۲۴ خردادماه ۹۹ در آمل پس از تفتیش منزل استیجاری و تفریحیشان توسط مامورین امنیتی بازداشت شدند.

خانم احمدی نهایتا با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد و آقای ژاوه نیز در تاریخ ۳ شهریورماه ۹۹ با تودیع قرار وثیقه دویست میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

سارا احمدی نوکیش مسیحی متولد ۱۳۵۷ و همسر وی همایون ژاوه متولد ۱۳۳۷ که از بیماری پارکینسون رنج میبرد، ساکن تهران هستند./ به نقل از ماده ۱۸،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید