اعتراض‌های سراسری ۱۴۰۱؛ برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های عرشیا تکدستان در دادگاه انقلاب ساری

عرشیا تکدستان

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های عرشیا تکدستان در دادگاه انقلاب ساری برگزار شد.  او با اتهام‌هایی همچون محاربه و افساد فی‌الارض، روبه رو شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،‌ روز پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، عرشیا تکدستان، ساکن شهر رشت مرکز استان گیلان و از بازداشت شدگان اعتراض‌های سراسری ۱۴۰۱، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب رشت محاکمه شد. وی پس از بازداشت در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، در حالی که از حقوق اولیه یک متهم محروم شده بود به ۲ بار اعدام محکوم شد اما آن حکم در دیوان عالی کشور نقض شد.

محمدحسبن آغاسی، وکیل مدافع عرشیا تکدستان، ضمن اعلام این خبر در توئیتر خود نوشت:”دادگاه بعد از نقض حکم عرشیا تکدستان که به ۲ بار اعدام محکوم شده بود، پنجشنبه برگزار شد. پرونده خالی از دلیلی بر توجه اتهامات (محاربه) و (افساد فی‌الارض) به موکل بود. مجادله کوتاهی با دادگاه پیش آمد اما به خیر گذشت. با دقت دیوان عالی کشور و جریان رسیدگی به نظر می رسد که دادگاه به رای سابق خود اصرار نکند.”

لازم به اشاره است، عرشیا تکدستان، اواسط دی ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان نوشهر از بابت اتهامات (محاربه)، (افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرم به صورت گسترده علیه امنیت داخلی کشور)، (تخریب اموال به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور شده)، (نا امنی و ورود خسارت عمده به اموال عمومی)، (تخریب، ایجاد حریق و خرابکاری در اموال و تاسیسات مورد استفاده عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه) و (مقابله با حکومت اسلامی)، (تحریک شهروندان به ایجاد ناامنی و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور) به ۲ بار اعدام محکوم شده بود اما این حکم در تاریخ ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۱، توسط قضات دیوان عالی کشور نقض و پرونده وی به شعبه اول دادگاه انقلاب شهر رشت ارجاع شد.

دادگستری شهرستان نوشهر در تشریح کیفرخواست صادره بر علیه عرشیا تکدستان، ادعا کرده بود:”در پی این (اغشتاشات) خسارت‌هایی قریب به ۴۰ میلیارد تومان به اماکن عمومی از جمله ۱۵ بانک، ساختمان نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی و شهرداری و آتش نشانی و فرمانداری و بخشداری مرکزی وارد شده است.”

در نهایت پس از برگزاری جلسات دادگاه و اخذ دفاعیات متهم و وکیل وی، دادگاه عرشیا تکدستان را به اتهام (افساد فی‌الارض) و (محاربه) به اعدام محکوم کرده است. رای صادره قابل فرجام‌ خواهی در دیوان عالی کشور است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید