سازمان عفو بین الملل خواستار توقف اجرای احکام سه زندانی سیاسی در زندان اصفهان شد

مجید کاظمی (راست) صالح میرهاشمی (وسط) و سعید یعقوبی

سازمان عفو بین الملل با درخواست اقدام فوری خواستار توقف اجرای احکام سه زندانی سیاسی به نام‌های صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کُرد سفلی، شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، پس از اعلام خانواده های صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کُرد سفلی، متهمان ردیف یک تا سه پرونده قضایی و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و محبوس در زندان دستگرد اصفهان، مبنی بر انجام آخرین ملاقات و احتمال اجرای احکام اعدام فرزندان آنها، سازمان عفو بین الملل، با انتشار درخواست اقدام فوری، خواستار توقف اجرای احکام اعدام این سه زندانی محروم از حق دادرسی عادلانه شد.

متن اقدام فوری سازمان عفو بین الملل در ادامه می آید:‌

“در واکنش به احتمال اجرای احکام از اعدام صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی  و سعید یعقوبی کُرد سفلی، سه معترض بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در استان اصفهان، پس از آنکه رسانه های دولتی (اعترافات اجباری) این افراد را پخش کردند و دیوان عالی کشور محکومیت ناعادلانه و احکام اعدام بدوی آنها را با وجود شکنجه و محاکمه ناعادلانه این افراد عینا، تایید کرد.

دیانا التحاوی، معاون سازمان عفو بین الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، در همین زمینه اعلام کرد:”روش ناعادلانه و تکان دهنده محاکمه و محکومیت این معترضان در سیستم قضایی ایران و با استفاده از اعترافات توام با شکنجه، نقص های جدی رویه ای و فقدان شواهد، نمونه دیگری از بی اعتنایی گستاخانه مقامات ایران به حق حیات و محاکمه عادلانه انسانها است. مجید کاظمی در یک فایل صوتی از زندان دستگرد اصفهان اعلام کرد که پس از آنکه بازجویان او را به شدت کتک زدنه و شکنجه کردند، به او شوک الکتریکی دادند، او را در معرض اعدام های ساختگی قرار دادند و او را تهدید به تجاوز با باتوم کردند و از سوی دیگر او را تهدید به اعدام برادرانش و آزار و اذیت مادر و پدرش کردند و او هم به همین دلیل مجبور به اظهارات دروغین شد.”

معاون سازمان عفو بین الملل در امور خاورمیانه و شمال افریقا همچنین افزود:”استفاده از مجازات اعدام علیه صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی  و سعید یعقوبی کُرد سفلی، جنایتی آشکار برای انتقام از نسلی شجاع از معترضان در ایران است که طی ۷ ماه گذشته با قاطعیت خواستار حقوق شهروندی مردم ایران بودند. این شواهد دیگری است که مقامات به طور فزآینده ای اقدامات خشونت آمیز و شدید را برای شکنجه و ترور مردم در ایران برای پایان دادن به اعتراضات به هر قیمتی و تحمیل سکوت و اطاعت از طریق زور وحشیانه انجام می دهند. در بحبوحه اعدام وحشتناک دهها نفر از مردم از پایان آوریل ۲۰۲۳، جامعه بین المللی باید اقدامات فوری و جسورانه ای برای متوقف کردن اعدام این معترضان قبل از اینکه خیلی دیر شود، انجام دهد. مقامات زندان به خانواده های آنها گفتند که امروز اخرین دیدار آنها بود. جامعه بین المللی همچنین باید مقامات ایرانی را برای ایجاد یک مهلت قانونی رسمی برای اعدام ها، فشار دهد. ما از همه کشورها می خواهیم که صلاحیت قضایی جهانی را بر تمام مقامات ایرانی که به طور منطقی مظنون به مسئولیت کیفری برای جنایات تحت قوانین بین المللی هستند، اعمال کنند.”

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید