پیام ولی، شهروند بهایی توسط دادگاه تجدیدنظر استان البرز به تحمل ۹ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد

پیام ولی

دادگاه تجدیدنظر استان البرز با صدور دادنامه‌ای پیام ولی، شهروند بهایی را به حبس تعزیری محکوم کرد.  این شهروندبهایی از بابت اتهام‌هایی همچون همکاری با دووَل متخاصم، فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق ترویج اعتقادات مذهبی بهائیت و اغوا و تحریک مردم به اغوا و کشتار در مجموع به تحمل ۹ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر، پیام ولی، شهروند بهایی ساکن کرج مرکز استان البرز و محبوس در زندان قزلحصار، پس از محاکمه در شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر استان البرز در مجموع به تحمل ۹ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد. با توجه به قطعی شدن حکم مذکور و اعمال ماده ۱۳۴ از قانون مجازات اسلامی، تحمل شش سال حبس تعزیری برای پیام ولی لازم به اجرا شد.

یک منبع مطلع در این‌باره به گزارشگر ما گفت:”در دادنامه ای که اخیرا از سوی قاضی شعبه ۱۲ دادگاه تجدیدنظر استان البرز، صادر و به پیام ولی در زندان قزلحضار ابلاغ شده این شهروند بهایی از بابت اتهام (همکاری با دووَل متخاصم) به تحمل شش سال حبس تعزیری، به اتهام (اغوا و تحریک مردم به اغوا و کشتار) به تحمل سه سال و یک ماه حبس تعزیری و از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق ترویج اعتقادات مذهبی بهائیت) هم به تحمل هشت ماه حبس تعزیری محکوم شد و این در حالی است که حکم صادره کاملا فرمایشی و در پی اعمال نفوذ وزارت اطلاعات به پرونده این شهروند بهایی منجر به صدور چنین حکمی بر علیه پیام ولی شده است.”

لازم به اشاره است، پیام‌ ولی، با دریافت ابلاغیه ای قرار بود در تاریخ شش بهمن ماه ۱۴۰۱، توسط شعبه یک دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی موسی آصف الحسینی، محاکمه شود اما به دلایل نامعلومی این جلسه دادرسی به روز شنبه هشت بهمن ماه ۱۴۰۱، موکول و پس از اعزام به شعبه مذکور دفاعیات خود را به قاضی دادگاه ارائه کرد و در تاریخ ۷ اسفند ماه ۱۴۰۱، در مجموع به تحمل ۱۶ سال حبس تعزیری، دو سال تبعید و دو سال منع خروج از کشور محکوم شده بود.

این شهروند بهایی، در حالی دوران بازجویی و بازپرسی خود را در این پرونده پشت سر گذاشت که علاوه بر محرومیت از حقوق اولیه یک متهم برای دسترسی به وکیل با انواع تهدیدهای فیزیکی و کلامی از سوی بازجوی پرونده اش در اطلاعات سپاه پاسداران مواجه شد.

لازم به ذکر است، پیام ولی، در تاریخ دو مهر ماه ۱۴۰۱، در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه کرج به منزل وی پس از تفتیش و توقیف برخی وسائل ارتباطی شخصی و ضرب و شتم پس از بازداشت به بازداشتگاه این ارگان امنیتی در زندان رجایی شهر منتقل شده بود.

وی بعنوان یک شهروند با ملیت ایرانی اما فقط به خاطر باور وی به دیانت بهایی با محدودیتهای بسیاری از جمله ممانعت از کسب و کار و اخراج فرزندش از مدرسه به علت اعتقاد به دیانت بهایی مواجه شد.

پیام ولی، در پائیز ۱۳۹۵، در پی مراجعه به شعبه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهر کرج، بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه و طی مراحل بازجوئی در تاریخ ۵ آذر ماه ۱۳۹۵، با تودیع وثیقه آزاد شد.

این شهروند بهایی،‌ پیش از این هم در سال ۱۳۸۸، به اتهام (اقدام‌علیه امنیت ملی) بازداشت و پس از ۲ ماه بازجویی با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

همچنین، افشین ولی، برادر این شهروند بهایی، در سال ۱۳۶۹، در روستای حسن آباد از توابع نظرآباد به دلیل اعتقاد به دیانت بهایی به قتل رسید و هیچگونه رسیدگی به پرونده قتل وی از سوی قوه قضائیه صورت نگرفت.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید