گزارشی از زندان اوین: بی توجهی مسئولین زندان به اصل تفکیک جرایم در بند چهار این زندان

زندان اوین

بند چهار زندان اوین دارای چهار سالن است که زندانیانی با جرائم مالی در آن نگهداری می‌شود و همچنین به‌تازگی برخلاف اصل تفکیک جرائم محل نگهداری تعدادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی نیز شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، زندانیان با جرائم مالی در بند چهار زندان اوین با پرداخت بخشی از هزینه‌های زندان و یا دادن پول به مسئولین از امکانات ویژه‌ای برای زندگی مانند وسایل لوکس برای تهیه غذا و امکانات تفریحی همچون دی‌وی‌دی بهره‌مند هستند.

از سوی دیگر، زندانیان سیاسی و عقیدتی در این بند حتی از بسیاری از امکانات همگانی ازجمله کلاس‌های آموزشی و کتابخانه محروم بوده و مسئولین بند توجه کمتری نسبت وضعیت این زندانیان دارند.

بند چهار زندان اوین جنب بند امنیتی 209 و مقابل بهداری اوین قرار دارد که در حال حاضر بیش از 300 زندانی با اتهام های مختلف در آن محبوس هستند.

در سالن یک حدود 40 زندانی با اتهام ارتباط با خارج از کشور که در پرینت قضایی آنان اتهام جاسوسی به آنان منتسب شده است نگهداری می‌شوند

در سالن دو حدود 40 زندانی با اتهام مالی اغلب چک و رد مال وجود دارد. در هریک از سالن‌های سه و چهار هریک بیش از 100 زندانی با اتهام مالی و سیاسی محبوس است.

در سالن فرعی پنج و هفت 22 زندانی مالی که مسن و اغلب بیمار هستند زندانی هستند. درمجموع بیش از 335 زندانی در بند چهار زندانی هستند که بیش از 70 نفر از آنان زندانیان سیاسی هستند.

بیش از 50 نفر از زندانیان سیاسی در طبقه همکف سالن سه در چهار اتاق با تراکم بالا و خارج از استاندارد شرایط سختی را سپری می‌کنند این شرایط با انتساب حمید محمودی معروف به سرهنگ محمودی و متعاقب انتقال 27 زندانی سیاسی از بند هشت به بند چهار سخت‌تر هم شده است.

محمودی که به خاطر سرکوب و فحاشی به زندانیان سیاسی و غیرسیاسی در جریان قیام زندانیان اوین در مهرماه 1401 نامش بر سر زبان‌ها افتاد باهدف تشدید فشار بر زندانیان سیاسی به این سمت گماشته شده است.

وی در بدو ورود به بند چهار محدودیت‌هایی برای برخی از زندانیان که از بند هشت و زندان گوهردشت به بند چهار منتقل‌شده بودند اعمال نمود زندانیانی که مستقیماً در مهر 1401 وی مورد ضرب و جرح وی قرارگرفته بودند و علیه آنان پرونده‌سازی کرده بود.

وی زندانیان سیاسی را تهدید کرده است که «از هر ابزار برای کنترل استفاده خواهد نمود» و زندانیان را به «پرونده‌سازی مجدد» تهدید کرده است. قطع ملاقات حضوری زندانیان به‌صورت خودسرانه، تشدید فضای امنیتی در زندان، ایجاد شبکه خبرچینی بین زندانیان، پرونده‌سازی و … ازجمله اقداماتی است که در دوره یک‌ماهه ریاست بندی محمودی تشدید شده است.

در آخرین اقدام وی برای بیش از 20 نفر از زندانیان سیاسی پرونده‌سازی نموده و آنان را به شورای انضباطی احضار کرده‌اند که ممکن است منجر به احکام قضایی نیز گردد. البته این سیاست کلی سازمان زندان‌هاست و با دخالت ضابط صورت می‌گیرد و فرزادی ریاست زندان، محمدی مسئول حفاظت زندان، شفیعی مسئول حقوقی زندان، محمودی را همراهی و حمایت می‌کنند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید