دادگاه انقلاب اصفهان: توماج صالحی، خواننده و از فعالان عرصه موسیقی به شش سال و سه ماه حبس و مجازات های تکمیلی محکوم شد

توماج صالحی

توماج صالحی، توسط شعبه یک دادگاه انقلاب استان اصفهان به تحمل شش سال و سه ماه حبس و مجازات های تکمیلی محکوم شد. او از بابت «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، توهین به رهبری و ارتباط با دووَل متخاصم»، تبرئه شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر، توماج صالحی، خواننده و از فعالان عرصه موسیقی، پس از طی دو جلسه دادرسی توسط شعبه یک دادگاه انقلاب استان اصفهان، از بابت اتهام «افساد فی الارض به تحمل شش سال و سه ماه حبس تعزیری»، محکوم و از بابت اتهام های «توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، توهین به رهبری و ارتباط با دووَل متخاصم»، تبرئه و به عنوان مجازات های تکمیلی هم تحمل منع خروج از کشور و سایر مجازات ها، محکوم و از بند امنیتی زندان دستگرد استان اصفهان، به بند عمومی در همان زندان منتقل شد.

توماج صالحی پس از تشکیل جلسه اول دادرسی و اعلام تنقص در تحقیقات قضایی پرونده اش مجددا بازپرسی و پرونده وی پس از رفع نواقص به دادگاه انقلاب اصفهان ارجاع و دورمین جلسه دادگاه خود نیز محامه شده بود.

رُزا اعتمادی، یکی از وکلای توماج صالحی، ضمن اعلام این خبر تشریح کرد:”امروز رای پرونده دادگاه بدوی توماج صالحی به ما به عنوان وکیل پرونده ابلاغ شد. رای صادره به عقیده ما رای خوبی است. همچنین توماج صالحی از امروز به بند عمومی زندان منتقل شد. او پیش از این در انفرادی بود.”

او درباره جزئیات رای توماج صالحی بیان کرد: «براساس ابلاغیه دادگاه، توماج صالحی از بابت اتهام افساد فی الارض به ۶ سال و ۳ ماه حبس محکوم شد. براساس رای صادره، فقط مجازات اشد در قبال توماج که همین ۶ سال و ۳ ماه حبس با احتساب روزهای در بازداشت است، اجرایی خواهد شد. او همچنین از اتهامات (توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی)، (توهین به رهبری) و (ارتباط با دووَل متخاصم) نیز تبرئه شده است.”

وکیل توماج صالحی همچنین تصریح کرد:”توماج صالحی همچنین در راستای اعمال مجازات‌های تکمیلی از تاریخ قطعیت حکم به ۲ سال منع خروج از کشور و ابطال گذرنامه، منع فعالیت، تهیه و تولید آثار موسیقی و خوانندگی به مدت ۲ سال محروم و همچنین به مدت ۲ سال به حضور در دوره‌های مدیریت رفتار و مهارت دانش که توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادستانی اصفهان برگزار می‌شود، ملزم شده است. براساس رای دادگاه، توماج صالحی باید گواهی پایان دوره این کلاس‌ها را به واحد اجرای احکام کیفری ارائه کند.”

لازم به اشاره است، در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، جلسه بازپرسی مجدد به پرونده قضایی توماج صالحی، در شعبه دادسرای انقلاب استان اصفهان از طریق ویدئو کنفرانس، برگزار و توماج صالحی دفاعیات خود را به بازپرس پرونده اش ارائه کرد و در تاریخ ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۲، در دومین جلسه دادرسی خود توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب اصفهان با وکالت امیر رئیسیان، محاکمه شد.

همچنین، در تاریخ ۸ آبان ماه ۱۴۰۱، سید محمد موسویان، دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان، علت بازداشت این فعال عرصه موسیقی را (فعالیت تبلیغی علیه نظام)، (همکاری با دولت‌های متخاصم) و (تشکیل گروه‌ غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور) عنوان کرد و در ادامه هم ادعا کرده بود(متهم در ایجاد اغتشاشات و دعوت و تشویق به اغتشاش و آشوب‌های اخیر در استان اصفهان و در شهرستان شاهین شهر نقش کلیدی داشته) اما امیر رئیسیان، وکیل مدافع توماج صالحی در تشریح اتهامات موکل خود به (افساد فی الارض)، (تبلیغ علیه نظام)، (همکاری با دولت متخاصم) و (دعوت مردم به کشتار و اغتشاش) و (توهین به رهبری) اشاره کرده بود.
وکیل مدافع توماج صالحی در ادامه نیز تشریح کرد:”در اسفندماه ۱۴۰۱ به ما ابلاغ شد و در پاسخ به آن ایرادات وارد بر پرونده را به اطلاع دادگاه رساندیم، مدتی بعد دادگاه با پذیرش ایرادات مربوطه، پرونده را برای رفع نقص تحقیقات به دادسرا بازگردانده شد و در سه شنبه هفته گذشته به ما اعلام شده که در تاریخ ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، جلسه بازپرسی و تنظیمی کیفرخواست برگزار خواهد شد و ما علیرغم اینکه ابلاغ به شیوه قانونی انجام نشده بود، در این روز، در محل شعبه بازپرسی حاضر شدیم اما جلسه به علت عدم حضور بازپرس برگزار نشد.”

توماج صالحی، در تاریخ ۸ آبان ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و جهت بازجوئی و تشکیل پرونده به بازداشتگاه یکی از ارگانهای امنیتی در استان اصفهان منتقل و در حالی که از حقوق اولیه یک متهم برای دسترسی به وکیل مورد نظر خود محروم بود پس از طی مراحل بازجویی و سپس بازپرسی با توجه به ارجاع پرونده اش به دادگاه انقلاب استان اصفهان، در تاریخ ۵ آذر ماه ۱۴۰۱، در اولین جلسه محاکمه خود حاضر شد و پس از تفهیم اتهام، به زندان اصفهان بازگردانده شد.

پس از آن در تاریخ ۸ دی ماه ۱۴۰۱، امیر رئیسیان، وکیل دادگستری ضمن اعلام خبر قبول درخواست وی برای وکالت به پرونده توماج صالحی در تشریح وضعیت موکل خود اعلام کرده بود:”ما در قالب لایحه نظرات خود را به شعبه ارسال کردیم. نظرات شورای نگهبان و اداره حقوقی قوه قضائیه را هم به شعبه ارسال کردیم تا اجازه اعلام وکالت به ما داده شود که سرانجام دیروز این اتفاق افتاد.”

او تصریح کرد: “پرونده توماج صالحی مجموعا ۴ جلد است و همه پرونده به ما تحویل داده شد.” / شرق،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید