گزارشی از قتل موسی اسماعیلی زندانی سیاسی پس از ۶۲ روز بازداشت و شکنجه در اداره اطلاعات ارومیه

موسی اسماعیلی

موسی اسماعیلی زندانی سیاسی اهل پیرانشهر پس از ۶۲ روز بازداشت و شکنجه در اداره اطلاعات ارومیه جان خود را از دست داد. در تماسی با خانواده او گفته شده که جهت تحویل پیکرشان به آن اداره مراجعه کنند.

به گزارش کمپین دفاع از زنداینان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر موسی اسماعیلی زندانی سیاسی ۳۲ ساله، متاهل و پدر دو فرزند خردسال و اهل روستای پسوی از توابع شهرستان پیرانشهر زیر شکنجه ماموران اداره اطلاعات ارومیه به قتل رسیده است.

اداره اطلاعات ارومیه، روز شنبه هفدهم تیر ماه بدون ارائه حکم قضایی موسی اسماعیلی را بازداشت کرده بودند. در طی یک تماس تلفنی با خانواده موسی پس ۶۲ روز بازداشت و بی خبری از فرزندشان “بدون هیچ گونه توضیحی” به آنها اعلام کرده‌‌اند که جهت تحویل پیکر فرزندشان به این نهاد امنیتی مراجعه کنند.

مسئولان این نهاد امنیتی پس از مراجعه خانواده وی اعلام کرده‌اند فرزند شما مُرده و نه تنها جنازه را به این خانواده تحویل ندادەاند، بلکه به آنها نیز گفته شده که حق برگزاری مراسم ختم را نیز ندارند.

موسی اسماعیلی، شامگاه یک‌شنبه هفده اردیبهشت ماه توسط نیروهای اداره اطلاعات بدون ارائه برگه قضایی بازداشت و خودروی شخصی وی نیز توقیف شده بود.

بر اساس اظهارات منبع نزدیک به خانواده اسماعیلی، «ماموران امنیتی بدون هیچ گونه توضیح یا ارائه مدارکی دائر بر طی کردن هر گونه پروسه قضایی و محاکمه به خانواده اعلام کرده‌اند که موسی اعدام شده است. لیکن خانواده اسماعیلی که در ایام بازداشت به شدت پیگیر وضعیت فرزندشان بوده بر این باور هستند که هیچ گونه محاکمه یا دادرسی نسبت به فرزندشان صورت نپذیرفته است.»

این منبع افزوده است: «اساسا “موسی” در هیچ دادگاهی حاضر نشده که با این سرعت رسیدگی به پرونده و مراحل تجدید نظر انجام و حکم به تایید دیوان عالی کشور رسیده و اجرا شده باشد. حتی اتهام احتمالی “موسی” نامشخص است».

خانواده اسماعیلی قویاً اعلام می‌دارند که فرزندشان زیر شکنجه ماموران امنیتی کشته شده است. همچنین این مسئله قابل توجه است که جسد متعاقب گذشت زمان قابل توجهی از مرگ در سردخانه نگهداری شده که در نهایت امروز خانواده را مطلع کرده‌اند.

نهادهای امنیتی همچنین خانواده اسماعیلی را تهدید کرده‌اند که هر گونه اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای کردن موضوع عواقب جدی برای آنان خواهد داشت.

لازم به ذکر است که موسی اسماعیلی از زمان بازداشت هیچ تماسی با خانواده نداشته و پیگیری‌های مکرر خانواده‌‌ او در نهادهای متعدد امنیتی و قضایی با سکوت مقامات مواجه شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید