اعدام دو زندانی در «ملاء عام» به اتهام «محاربه و قتل عمد» در فولادشهر اصفهان

اعدام در ملاء عام

حکم اعدام دو زندانی که به اتهام «محاربه» و «قتل عمد» یک مامور نیروی انتظامی به اعدام و قصاص نفس محکوم شده بودند، در ملاء عام در فولادشهر اصفهان به اجرا درآمد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح امروز پنج‌شنبه ۲۲ تیر ماه، حکم اعدام دو مرد در ملاء عام در فولادشهر به اجرا درآمد.

این دو زندانی که هویتشان اعلام نشده، با اتهام «محاربه» و «قتل عمد» به اعدام و قصاص نفس محکوم شده بودند.

در گزارش‌هایی که پیش‌تر از پرونده این دو زندانی منتشر شده بود،هویت ایشان محمد. ق ۳۸ ساله و صادق. م ۲۵ ساله اعلام شده بود.

براساس این گزارش، این زندانیان متهم بودند که ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۰، درطی یک درگیری، یک مامور نیروی انتظامی را به قتل رسانده است.

اسداله جعفری، رئیس کل دادگستری استان اصفهان درخصوص اتهامات این زندانی گفت: «در ابتدای امر سه پرونده قضایی با موضوعات محاربه، قتل عمد و نقص عضو، سایر جرایم ارتکابی (تهدید، قدرت نمایی با سلاح، سرقت سلاح از ماموران، اخلال در نظم عمومی و …) برای آن‌ها تشکیل شد و پس از رسیدگی، متهمان به اعدام در ملاء عام (به خاطر محاربه و افساد فی الارض)، قصاص نفس (به خاطر مشارکت در شهادت مامور نیروی انتظامی) و حدود ۲۳ سال حبس (به خاطر سایر جرایم ارتکابی) محکوم شدند».

وی در ادامه افزود: «پس از تایید حکم در دیوان عالی کشور با توجه به اجرای مجازات اشد، حکم اعدام در ملاء عام به جرم محاربه و افساد فی الارض در منطقه مسکن مهر فولاد شهر اجرا شد.»

بازگشت اعدام در ملاء عام به خیابان‌ها

سال ۲۰۲۱ اولین سال در بیش از یک دهه بود که هیچ گونه اعدام در ملاء عام توسط جمهوری اسلامی انجام نشد. در سال ۲۰۲۰ یک تن در ملاء عام اعدام شد که در آن زمان، کمترین تعداد از سال ۲۰۱۶ به شمار می‌رفت. هیچ شواهدی مبنی بر اینکه کاهش تعداد اعدام‌ها در ملاء عام نتیجه تغییر سیاست بوده وجود ندارد و این کاهش نتیجه محدودیت‌های همه گیر COVID-۱۹ بوده است. طبق گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، در سال ۲۰۲۲ دو نفر در ملاءعام اعدام شدند.

این چهارمین اعدام ملاءعام در سال ۲۰۲۳ است. این نگرانی وجود دارد که در صورت عدم واکنش مناسب جامعه ایران و جامعه جهانی، این پیام غلط به حکومت داده شود که دستی باز در ارتکاب این جنایت علنی دارد./ میزان،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید