آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت از (۱۶ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۲)

آزادی بیان

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز از (۱۶ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۲) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

[بند اول منشور کانون نویسندگان ایران: آزادی اندیشه و بیان و نشر در همه‌ی عرصه‌های حیات فردی و اجتماعی بی هیچ حصر و استثنا حق همگان است. این حق در انحصار هیچ فرد، گروه یا نهادی نیست و هیچ‌کس را نمی‌توان از آن محروم کرد.]

جمعه ۱۶ تیر ۱۴۰۲

ــ نت بلاکس که محدودیت دسترسی به اینترنت در جهان را رصد می‌کند از قطع اینترنت در زاهدان خبر داد.

شنبه ۱۷ تیر

ــ نازیلا معروفیان، خبرنگار و دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه، پس از حضور در

دادسرای اوین به اتهام‌های «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شد.

یکشنبه ۱۸ تیر

ــ عباسعلی ذوالفقاری، شاعر طنزپرداز، هنگام مراجعه به دادگاه بازداشت شده است.

ــ خسرو علی‌کردی، وکیل دادگستری، با دریافت ابلاغیه‌ای به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد احضار شد.

دوشنبه ۱۹ تیر

ــ توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی، در دادگاه انقلاب اصفهان به ۶ سال و ۳ ماه حبس، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، ۲ سال محرومیت از فعالیت و تولید آثار موسیقی و خوانندگی و هم‌چنین ۲ سال حضور الزامی در دوره‌‌های مدیریت رفتار و مهارت دانش محکوم شد.

ــ هستی امیری و ضیا نبوی، دانشجویان دانشگاه علامه، به دلیل اعتراض به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان و حمله به مدارس در دادگاه انقلاب تهران محاکمه شدند.

ــ یعقوب محمدی و احمد علیزاده، معلمان دبیرستان‌‌های آبدانان، در هیئت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت آموزش و پرورش به بازنشستگی اجباری محکوم شدند.

ــ فرهاد نوایی، دانش‌آموز ۱۶ ساله‌ی بازداشت‌شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، در دادگاه ویژه نوجوانان مهاباد به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرایم برضد امنیت داخلی کشور» به ۲ سال زندان محکوم شده است.

سه‌شنبه ۲۰ تیر

ــ دادستانی عمومی و انقلاب تهران علیه مدیر مسئول روزنامه شرق به دلیل «انتشار مطالب خلاف واقع و غیرمستند در حوزه زنان» اعلام جرم کرد.

ــ شهاب بیات، دانشجوی دانشگاه آزاد همدان، در دادگاه انقلاب این شهر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محاکمه شد.

ــ عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده، معلم و فعال مدنی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد، با وجود حال نامساعد جسمانی و نیاز به درمان تخصصی از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

ــ سپیده قلیان، فعال مدنی زندانی،‌ به ۲ سال زندان و۲ سال منع قطعیِ عضویت در گروه‌های سیاسی‌‌اجتماعی، استفاده از تلفن هوشمند و اقامت در تهران و استان‌های همسایه محکوم شده است.

ــ کمال محمدپور، از فعالان رسانه‌ای مهاباد، به دلیل انتشار آگهی ترحیم پیمان گلوانی در کانال تلگرامیِ «ترحیم مهاباد» بازداشت شد.

چهارشنبه ۲۱ تیر

ــ انجمن قلم امریکا با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حکم ۶ سال زندان توماج صالحی؛ خواننده‌ی موسیقی رپ، آن را «وحشیانه» خواند و خواستار آزادی فوری او شد. این انجمن با اشاره به شکنجه و زندانی بودن این هنرمند در سلول انفرادی از آبان گذشته، ایران را یکی از بدترین کشورها برای آزادی بیان خواند. عفو بین‌الملل نیز خواستار آزادی فوری او شد.

ــ در پی بازداشت نازیلا معروفیان، خبرنگار منتقد، «کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران» با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم‌کردن این اقدام خواستار «آزادی بی‌قید و شرط» او شد.

ــ هاشم خواستار، معلم بازنشسته‌ی زندانی، با تشکیل پرونده‌ای تازه که دادگاه انقلاب مشهد در زندان وکیل‌آباد با اتهامات «توهین به رهبر» و «تبلیغ علیه نظام» برای او گشوده به ۲ سال و ۶ ماه زندان محکوم شده است.

ــ دو فعال صنفی معلمان به نام‌های بهرام یعقوبی (در تبریز) و حسین عبادیان (در شهریار) به حکم هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری به بازنشستگی اجباری محکوم شدند.

پنجشنبه ۲۲ تیر

ــ پنجاه‌وچهار وکیل دادگستری در بوکان، که سال گذشته بیانیه‌ای در حمایت از خانواده مهسا امینی امضا کرده بودند، برای ادای توضیح به دادسرای عمومی و انقلاب احضار شدند.

ــ حکم ۵ سال حبس برای داود رضوی، از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد محبوس در زندان اوین، در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عیناً تایید شد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید