زندان اوین: هشدار نرگس محمدی درباره سلامت زهره صیادی، زندانی تحت شیمی ‌درمانی

نرگس محمدی و زهره صیادی

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین درباره وضعیت سلامت زهره صیادی، دیگر زندانی عقیدتی هشدار داده است. خانم صیادی به دلیل ابتلا به سرطان تحت شیمی درمانی است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، نرگس محمدی فعال حقوق‌بشر درباره سلامت زهره صیادی، زندانی تحت شیمی ‌درمانی، این‌چنین نوشت: قضات جمهوری اسلامی در کدام مکتبی آموزش دیده اند، که مرتکب چنین جنایت‌هایی علیه انسان‌ها می شوند؟

۸ مرداد “زن” ی وارد بند شد. نامش را شنیده بودم .

نرگس محمدی در ستایش زهره صیادی او را زنی”زن”ی از “زاهدان “رنج کشیده مظلوممان، از” شهر خدانور”،  آمده بود. زهره صیادی، “زن”ی که برای کودکان بی شناسنامه که حکایتشان درد است، برای کودکان کار که کودکیشان رنج است ، برای کودکان بی سواد که آینده شان تاریک است، چون دختر ۵ ساله زیبای خودش، “مادر”ی کرده بود و طی ۱۰ سال فعالیت بی وقفه ، ۱۰ بار بازداشت شده و حالا برای تحمل یک سال حبس پا به زندان” زنان” می گذاشت.

زهره ما مبتلا به سرطانی است که متاسفانه پزشکان متخصص تا کنون منشا آن را تشخیص نداده اند. توده در پایین پرده دیافراگم تشکیل شده بود. زهره با پایان یافتن دور اول شیمی درمانی ( از تاریخ اول شهریور تا پایان بهمن ۱۴۰۱)، بلافاصله دور دوم را از اسفند ۱۴۰۱ شروع کرد که میبایست تا پایان اسفند ۱۴۰۲ هر سه هفته یک بار انجام دهد.

از زمان حبس تا کنون دو بار در تاریخ های ۵ و ۲۱ تیر زهره ۲۴ ساعت پس از شیمی درمانی به زندان منتقل شده، حتی پزشکان زندان معتقدند که تحمل این وضعیت غیر قابل تحمل است.

او در یادداشتی که در اینستاگرامش همرسانی شده نوشته: زهره” زن”ی صبور ، مقاوم و بااراده است. هرگز نمیتوانم از ضعف جسمش و دویدن درد در رگهایش بعد از شیمی درمانی کلامی بگویم. همین بس بگویم که زهره عزیز هر بار شیمی درمانی را زیر کلاه یخی که به شدت دردناک است، انجام میدهد تا مبادا وقتی در بند و در کنار ماست، از دیدن موهای ریخته و تغییر چهره اش ناراحت شویم.

چنین “زنان”ی به تصور من آزادیخواهان و عدالت جویان واقعی و دردمندی هستند که بی هیچ نام و نشانی بار بر دوش می کشند و ما به آنها مدیونیم.

“زنان” مبارز، مقاوم و پرمهری چون زهره که مرگ را به زانو درآورده اند، به میانجی قدرت “زنانگی” و “مادرانگی” شان ، بنیان های پوسیده و ترک برداشته ظلم “حکومت دینی استبدادی” را به لرزه انداخته اند.

نرگس محمدی درباره دستگاه قضایی ایران نوشته: اساسا صحبت از دادگاه، دادرسی و گوهر نایاب “عدالت” در سیستم قضایی جمهوری اسلامی نیست، بحث بر سر وجود ذره ای، پرتوی  از” مروت”، “عطوفت” و “مسئولیت انسان”ی است که که نه در” سیستم قضایی” غیر مستقل، نه در” سیستم امنیتی “سرکوبگر و متاسفانه حتی نه در” پزشکی  قانونی” تحت نظارت قوه قضاییه دیده نمی شود. “قاضی” و “بازجو “را میشناسم، اما نمیتوانم باور کنم “پزشک”ی  با علم به تهدید جان انسانی با درد جانکاه ناشی از سرطان جرات نمی کند عدم تحمل حبس زهره را بر روی تکه ای کاغذ بنویسد.

به راستی این شیوه و این قاعده ها رسم کجا بود؟

ای کاش کمی مهر و کمی شرم و حیا بود.

زندان اوین

تیرماه

خانم صیادی در تاریخ نوزدهم آذرماه ۱۳۹۸ توسط ماموران امنیتی در شهرک اندیشه تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی در تاریخ دوم دی ماه همان سال با تودیع وثیقه از زندان آزاد شده بود که نهایتا در سال ۱۴۰۱ توسط مرجع قضائی برای اتهامات «اقدام علیه امنیت ملی» و «اخلال در نظم» به یک سال حبس محکوم شد و حکم او از خرداد ماه به اجرا در آمده است.

لازم به اشاره است زهره صیادی، اهل سیستان و بلوچستان و ساکن تهران فارغ التحصیل رشته ادبیات است که در زمینه حقوق کودکان کار و بی‌ سرپرست، کودکان بی‌ شناسنامه و سواد آموزی به زنان و کودکان بی‌ سرپرست مخصوصا در مناطق محروم سیستان و بلوچستان نیز فعالیت داشته است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید