آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۳۰ تیر تا ۶ مرداد ۱۴۰۲)

آزادی بیان

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی؛ کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۳۰ تیر تا ۶ مرداد ۱۴۰۲) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

[بند اول منشور کانون نویسندگان ایران: آزادی اندیشه و بیان و نشر در همه‌ی عرصه‌های حیات فردی و اجتماعی بی‌هیچ حصر و استثنا حق همگان است. این حق در انحصار هیچ فرد، گروه یا نهادی نیست و هیچ‌کس را نمی‌توان از آن محروم کرد.]

جمعه ۳۰ تیر ۱۴۰۲

ــ به دلیل اختلال شدید اینترنت در شهر زاهدان برقراری تماس برای شهروندان دشوار شد.

شنبه ۳۱ تیر

ــ افسانه بایگان، بازیگر، به پلیس امنیت عمومی احضار شد و قرار نظارت قضایی او، با وجود غیرقطعی بودن، به اجرا در آمد.

ــ وزیر ارشاد اسلامی به دلیل انتشار عکس سوسن تسلیمی، بازیگر، روی پوستر جشنواره‌ی فیلم کوتاه «ایسفا» دستور توقف جشنواره را صادر کرد.

ــ دادسرای عمومی و انقلاب رشت برای سه فعال صنفی معلمان گیلان به نام‌های تیمور باقری کودکانی، غلامرضا اکبرزاده‌ باغبان، طهماسب سهرابی و حسین مهدی‌زاده قرار جلب به دادرسی صادر کرده است.

ــ برای عاتکه رجبی، معلم، به اتهام «حضور زنان در معابر و انظار عمومی بدون حجاب» در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان تایباد پرونده‌ی تازه‌ای گشوده شد.

ــ پیروز نامی، از فعالان صنفی فرهنگیان خوزستان، به اتهام‌های «نشر اکاذیب در فضای مجازی»، «تبلیغ علیه نظام» و «شرکت در تجمع‌های اعتراضی» احضاریه‌ای دریافت کرده است.

ــ مهدی محمودیان، فعال مدنی، برای تحمل حبس راهی زندان اوین شد.

یک‌شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲

ــ سامان یاسین، خواننده‌ی رپ اهل کرمانشاه که در زندان رجایی‌شهر کرج به‌سر می‌برد، به دستور قاضی به بیمارستان روان‌پزشکی رازی شهرری منتقل شد.

ــ مصطفی جعفری، روزنامه‌نگار، به اتهام «نشر اکاذیب» در قزوین بازداشت شد.

ــ محسن عمرانی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان استان بوشهر، به بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب این شهر احضار شد.

دوشنبه ۲ مرداد

ــ نیروهای انتظامی و امنیتی با محاصره‌ی گورستان امام‌زاده طاهر کرج و خشونت کلامی مانع برگزاری مراسم گرامی‌داشت بیست‌وسومین سالگرد درگذشت احمد شاملو و حضور اعضای کانون نویسندگان ایران و دوستداران شاملو بر مزار او شدند.

ــ دو استاد دانشگاه باهنر کرمان به نام‌های بهارک اختردانش و محمدمهدی علومی، به دلیل انتشار پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی در حمایت از اعتراضات سال گذشته، از خدمت منفصل شده‌اند.

ــ یاشار تبریزی، فعال مدنی و زندانی سیاسی پیشین، به اتهام‌‌های «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» در دادگاه انقلاب شهرستان شهریار محاکمه شد.

ــ جلال فاطمی، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام در فضای مجازی» در دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

ــ سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌‌ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران را به سومین زندان بزرگ دنیا برای خبرنگاران تبدیل کرده است.

سه‌شنبه ۳ مرداد

ــ دومین جلسه‌ی محاکمه‌ی نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار، در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

ــ مرضیه محمودی، روزنامه‌نگار، به دلیل شکایت یک عضو پیشین مجلس اسلامی به پرداخت جزای نقدی و یک سال تبعید به شهرستان تربت‌جام محکوم شده است.

ــ حکم یک سال حبس برای محمد سیف‌‌زاده، وکیل دادگستری، در دادگاه تجدیدنظر استان تهران تأیید و به اجرای احکام ارسال شده است.

چهارشنبه ۴ مرداد

ــ آنیشا اسداللهی، مترجم همزمان و فعال کارگری، برای اجرای حکم ۵ سال و ۸ ماه زندان که ۵ سال آن قابل اجراست، راهی زندان اوین شد. همسر او کیوان مهتدی، مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران، نیز از اردیبهشت ۱۴۰۱ در زندان به سر می‌برد.

ــ شهره قمر، بازیگر، «به دلیل انتشار مطالبی در فضای مجازی» بازداشت شده است.

ــ دومین جلسه محاکمه‌ی الهه محمدی، روزنامه‌نگار، در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

ــ احمد زیدآبادی، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار، در دادگاه کیفری اراک به یک سال حبس تعزیری و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد.

ــ زینت زمان، از فعالان حقوق زنان، به اتهام‌های «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد.

ــ سارا سیاه‌پور، فعال صنفی معلمان، به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان استان البرز احضار شد.

ــ برای کتاب‌فروشی اینترنتی «طاقچه»، به دلیل عدم رعایت حجاب در عکسی گروهی که از کارمندان این شرکت منتشر شده است، پرونده‌ی قضایی گشوده‌اند.

ــ آرش جوهری، فعال کارگری محبوس در زندان اوین، با وجود وخامت وضعیت سلامت از دریافت رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است.

پنجشنبه ۵ مرداد

ــ ریحانه انصاری‌نژاد، فعال کارگری، در دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال حبس تعزیری و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شد.

ــ ابوالفضل خوران، فعال صنفی معلمان استان مرکزی، به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان این استان احضار شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید