مخالفت دادستان با آزادی موقت نازیلا معروفیان به او گفته شده (اگر بیرون باشی، خطرناکی)

نازیلا معروفیان

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار کُرد اهل سقز و ساکن تهران به‌ دلیل عدم رعایت «حجاب اجباری» حکومتی، با محرومیت از حق ملاقات و تماس با خانواده و ممانعت تودیع قرار وثیقه در دادسرای اوین روبەرو شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زنداینان سیاسی و مدنی، روز یکشنبه هشتم مرداد ماه، خانواده معروفیان جهت ملاقات با دختر‌ خود به زندان اوین مراجعه کرده، اما به‌ دلیل آنکه خانم معروفیان حاضر نبوده با رعایت حجاب اجباری حکومتی به ملاقات خانواده برود، از حق ملاقات با خانواده و در ادامه تماس با آنها محروم شده است.

یک منبع مطلع در این‌باره  گفت؛ طی هفته گذشته، این روزنامه‌نگار در حین انتقال به دادسرا اوین، به دلیل عدم رعایت حجاب حکومتی مورد «اذیت و آزار فیزیکی» قرار گرفته است.

منبع آگاه در رابطه با ممانعت از تودیع وثیقه این روزنامه‌نگار توضیح داد؛ دادسرای اوین برای آزادی موقت نازیلا معروفیان ابتدا وثیقه سیصد میلیون تومانی تعیین و سپس آن‌ را به یک میلیارد تومان افزایش داده و علیرغم تأمین وثیقه از سوی خانواده، دادسرا با آزادی موقت این روزنامه‌نگار مخالفت کرده و به او گفته‌اند به هیچ عنوان تودیع وثیقه نخواهی شد، چرا که «تو اگر بیرون باشی، خطر داری». 

این منبع مطلع تأکید کرد؛ خانواده نازیلا معروفیان جهت پیگیری وضعیت فرزندشان طی ۱۴ روز گذشته به‌صورت مستمر به دادسرای اوین مراجعه کرده‌اند، اما نه تنها هیچ پاسخی دریافت نکرده‌اند، بلکه اجازه نشستن در سالن دادسرا را هم به آنها نداده‌اند. 

روز شنبه هفدهم تیرماه، نازیلا معروفیان برای دومین بار بعد از آغاز خیزش انقلابی ژن، ژیان، ئازادی پس از احضار به دادسرای اوین بازداشت و سپس از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین، به بند زنان این زندان منتقل شده بود. 

روز سه‌شنبه سیزدهم تیرماه، نیروهای وزارت تروریستی اطلاعات به منزل این روزنامه‌نگار یورش بردند و لپ‌تاپ، تلفن همراه و رکورد او را ضبط و با خود بردند و به وی اعلام کردند که باید روز شنبه هفدهم تیرماه به دادسرای اوین مراجعه کند. 

روز دوشنبه بیست و دوم خرداد ماه ۱۴۰۲، این روزنامه‌نگار روایت خود از برخورد نیروی یگان ویژه و فحاشی جنسی این مأمور در تئاتر شهر به دلیل نداشتن حجاب اجباری را علنی کرد. 

وی در تاریخ سی‌ام خردادماه در چهارراه ولیعصر تهران توسط نیروهای امنیتی نظام مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. 

بهمن‌ماه گذشته، این روزنامه‌نگار از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی “افشاری”، با اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق انتشار مصاحبه با پدر مهسا امینی” به دو سال حبس تعزیری، ۱۵ میلیون تومان جریمه و پنج سال ممنوع‌الخروج از کشور محکوم شده بود و حکم دو سال زندان وی به مدت پنج سال به تعلیق درآمده است. 

روز دوشنبه نوزدهم دی‌ماه گذشته، نازیلا معروفیان با تودیع قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی به شیوه موقت تا پایان مراحل دادرسی از بازداشت آزاد شد. 

این روزنامه‌نگار اهل سقز روز یکشنبه هشتم آبان‌ماه گذشته در رابطه با مصاحبه با امجد امینی، پدر ژینا امینی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود./کردپا،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید