اعدام یک زندانی به اتهام «قتل عمد» در زندان سپیدار اهواز

مهدی بابلی بَهمَئی

حکم یک زندانی به‌نام مهدی بابلی بَهمَئی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، در زندان سپیدار اهواز به اجرا درآمد. در ماه ژوئیه (جولای) در ایران ۶۱ نفر اعدام شدند که ۱۱ تن از ایشان شهروند بلوچ و سه تن تبعه افغانستان بوده‌اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز، سه‌شنبه ۱۰ مرداد ماه، حکم اعدام یک مرد در زندان سپیدار اهواز به اجرا درآمد. این زندانی که هویتش مهدی بابلی بَهمَئی احراز شده، با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود.

این زندانی متهم بود که در حین رانندگی، به‌صورت عمدی موجب مرگ فردی شده است.

فرزاد صیفی‌کاران، روزنامه نگاری که خبر اعدام مهدی بابلی را منتشر کرد، درخصوص اعدام او به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «اعدام وی نه تنها در ماه حرام بوده، بلکه مستندات پرونده نشان می‌دهد که به بسیاری از شواهد که نشان می‌داد حادثه یک تصادف غیرعمدی بوده، هیچ توجهی نشده متاسفانه.»

اعدام این زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

روند اعدام زندانیان در سال جاری به طور کم‌سابقه‌ای شدت گرفته و تنها در ماه ژوئیه، اعدام ۶۱ زندانی در ایران به ثبت رسیده است. ۱۱ تن از ایشان شهروندان بلوچ و سه تن شهروند افغانستان بوده‌اند. از این بین ۳۲ نفر با اتهامات مربوط به «مواد مخدر»، ۱۹ نفر با اتهام «قتل عمد»، چهار نفر با اتهام «محاربه» و شش نفر با اتهام «تجاوز به عنف» به اعدام محکوم شده بودند.

روز گذشته نیز پنج زندانی در ایران اعدام شدند.

از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا امروز، سازمان حقوق بشر ایران اعدام ۴۲۳ تن را تأیید کرده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید