زندان لاکان رشت: پرونده سازی در زندان، حمزه درویش به چهارده سال حبس در تبعید محکوم شد

حمزه درویش

حمزه درویش زندانی سنی مذهب محبوس در زندان لاکان رشت در پرونده ای که در زندان برای وی گشوده شده است به چهارده سال حبس در تبعید محکوم شده است. این زندانی پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب از بابت ارتبط به نیروهای یک گروه بنیادگرای مستقر در سوریه به ۱۵ سال حبس محکوم شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حمزه درویش، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان لاکان رشت، از بابت پرونده ای که در دوران حبس برای وی گشوده شده، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب رشت به چهارده سال حبس در تبعید به شهرستان رامهرمز خوزستان محکوم شده است.

بر اساس حکمی که در تاریخ هشت مردادماه ۱۴۰۲، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب رشت به ریاست قاضی احمد درویش گفتار صادر و به وی ابلاغ شده، آقای درویش از بابت اتهام «اجتماع و تبانی برضد امنیت کشور به پنج سال حبس، از بابت اتهام مشارکت در تخریب عمدی به قصد مقابله با نظام» به پنج سال حبس، از بابت اتهام توهین به رهبری به دو سال حبس و از بابت اتهام توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی به دو سال حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی و از بابت احراق عمدی بنا و ساختمان زندان و متعلقات آن به قصد مقابله با نظام به نفی بلد (تبعید) از محل سکونت فعلی خود به شهرستان رامهرمز» محکوم شده است.

در این دادنامه آمده است، آقای درویش در زمان تبعید از هرگونه معاشرت و مراوده و رفت و آمد با دیگران به غیر از ارتباط با خویشاوندان محروم است. همچنین، در صورتی که حمزه درویش توبه نماید و توبه وی محرز گردد وفق مقررات قانونی میتواند پس از سپری کردن یک سال نفی بلد از عفو رهبری برخوردار شود. رای صادر شده ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حمزه درویش در تاریخ بیستم تیرماه سال جاری در شعبه مذکور برگزار شده بود.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی گفت: “آقای درویش بیش از ده ماه است که به دستور مسئولین مربوطه از ملاقات با خانواده محروم مانده است. وی در تاریخ ۱۴ مهرماه، به علت درگیری لفظی با مسئولین زندان بابت عدم دریافت مرخصی به سلول انفرادی منتقل شده بود که در تاریخ بیستم اردیبهشت ماه، پس از گذشت بیش از ۷ ماه، بدون رعایت اصل تفکیک جرائم به بند ۸ (بند اعدامی ها) زندان لاکان رشت منتقل شده است.”

به گفته این منبع مطلع، حکم صادره توسط دادگاه عمومی و انقلاب رشت در حالی صادر شده که در زمان درگیری زندان لاکان رشت، حمزه درویش به صورت تنبیهی به سلول انفرادی این زندان منتقل شده بود.

پیش‌تر یک منبع مطلع در رابطه با جزئیات گشایش پرونده جدید علیه آقای درویش در دوران حبس به هرانا گفته بود: “این پرونده با شکایت سازمان زندان‌ها به دنبال درگیری ۱۷ مهرماه ۱۴۰۱، در این زندان گشوده شده است. در اواخر آبان ماه سال گذشته جلسه بازپرسی آقای درویش در شعبه شانزدهم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب رشت به صورت ویدیو کنفراس از بابت اتهاماتی از قبیل “اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی کشور، آتش زدن احراق عمدی و تخریب عمدی عمارت و بنا و اموال به قصد مقابله با حکومت اسلامی و توهین به رهبری” برگزار شد.”

حمزه درویش، زندانی اهل تالش پیش‌تر در اظهاراتی عنوان کرده بود که در سال ۹۳ نیروهای یک گروه بنیادگرای مستقر در سوریه با فریب، او را به ترکیه کشانده و سپس به سوریه منتقل کرده‌اند. مدتی را در زندان داعش بوده و سپس با دریافت امان نامه‌ای از سفارت ایران در ترکیه، به ایران فرار کرده و خود را به نیروهای امنیتی معرفی کرده است.

آقای درویش پس از یک سال آزادی با وثیقه مجددا بازداشت و در دادگاهی پر ابهام به ۱۵ سال حبس محکوم شد. وی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، از زندان رجایی شهر کرج خارج و به زندان لاکان رشت منتقل شد. حمزه درویش در تاریخ ۹ مهرماه ۹۹ برای دومین بار از زمان انتقال به زندان لاکان رشت به یکی از سلول‌های انفرادی این زندان منتقل و نهایتا در تاریخ ۲۳ آذرماه ۹۹ به سالن ۱۰ این زندان منتقل شد.

در تاریخ ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ جلسه بازپرسی وی، در خصوص پرونده ای دیگر به صورت آنلاین در شعبه ۱۶ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رشت، برگزار و تفهیم اتهام شد. این پرونده با شکایت وزارت اطلاعات و با استناد به انتشار فایل صوتی آقای درویش در فضای مجازی که در آن از شرایط نگهداری اش در زندان سخن گفته بود، تشکیل شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید