انجمن صنفی معلمان سنندج – کلاترزان: نهادهای مردمی به فریاد زاگرس شتافتند

انجمن صنفی معلمان سنندج - کلاترزان

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، انجمن صنفی معلمان سنندج – کلاترزان، کمیتە ورزش و محیط‌زیست با انتشار بیانیه‌ای در حمایت از فعالان زیست محیطی کُردستان و اقدام شجاعانه آنان در مهار آتش جنگل‌های زاگرس نوشتند:

همکاران و همشهریان ارجمند؛

نیک آگاه هستید کە کوهستانها و جنگلهای زاگرس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و ثروتمندترین ذخیره‌گاەهای حیات بشری و جانوری کشور علاوه بر تامین آب و غذای میلیون‌ها انسان و هزاران گونه جانوری منطقه، بخش عظیمی از آب مناطق مرکزی ایران را تامین می‌کند.

همچنین جنگلهای زاگرس به عنوان قلب تپنده این جغرافیا نقش بی‌بدیل و حیاتی در تامین اکسیژن و هوای پاک دارند به طوری که تصور زندگی بدون اتکا به این درختان و مراتع نامیسر می‌نماید. از لحاظ گردشگری هم جنگلها، مراتع، رودها، آبشارها و چشمه‌ساران زاگرس چنان زیبایی و شگفتی حیرت‌آوری به منطقه بخشیده است که نگاه و نظر هر بیننده‌ای را مبهوت و محسور خود می‌کند و هر ساله میلیونها انسان از داخل و خارج کشور را به سمت خود فرا می‌خواند‌.

بدون اغراق می‌توان گفت یکی از زیباترین و دلفریب‌ترین بخشهای زاگرس جنگلهای بلوط مریوان است که در کنار قلل مرتفع و دریاچه زیبای زریوار شکوه و عظمت خاصی را آفریده‌اند.

مجموعه این همه زیبایی و کارکرد حیاتی جنگلهای زاگرس ایجاب می‌کرد که حاکمیت به اساسی‌ترین و علمی‌ترین شیوه نسبت به مدیریت و نگهداری آن اقدام نمودە و با اختصاص بودجە کافی و بهره گرفتن از نیروهای متخصص و دلسوز به حفظ و توسعه این مجموعه اکولوژیکی عظیم کمک می‌کرد.

اما متاسفانه نبود یک سیاست و برنامه راهبردی برای حفاظت از زاگرس از سوی دولت و متعاقب آن اقدامات تخریبی ارگانهای دولتی و افراد سودجو نظیر: قطع درختان به بهانه توسعه کشاورزی، تجارت چوب، احداث جاده‌های نظامی، سدسازی، انتقال آب و … سبب تضعیف این جنگلها شده و بە زوال تدریجی آنها شدت بخشیده است.

متاسفانه دولت حتی در مواقع بحرانی هم برنامه و همت جدی برای نجات آن ندارد و هر ساله شاهدیم که در آتش‌سوزی‌ها، این نهادهای مدنی و مردم‌اند که پیش و بیش از ارگانهای دولتی به فریاد زاگرس می‌شتابند.

متاسفانه در چند روز اخیر به رسم منحوس هر ساله و به لطف بی‌توجهی مسولان شاهد زبانه کشیدن شعله‌های سوزان آتش در حجم وسیعی از جنگلها و مراتع اطراف مریوان بودیم به نحوی که هزاران و بلکه میلیون‌ها درخت و جاندار ریز و درشت طعمه حریق شدند.

در کنار نابخردان بی‌مقداری که سهل‌انگارانه یا از روی عداوت و منفعت‌طلبی آتش به جان طبیعت می‌اندازند، روحیه طبیعت‌دوستی هم‌وطنان و وجود تشکل مردمی و استخوان‌دار “انجمن سبز چیا مریوان” موهبت گرانبهایی است که هر بار ناجی جنگلهای مریوان می‌شود.

حقیقتا انجمن سبز چیا مریوان به مانند نگین درخشانی در سپهر فعالیتهای مدنی و زیست‌محیطی کشور نورافشانی می‌کند و در سالهای اخیر تجربه‌های ناب و گرانبهایی در خصوص سازماندهی نیروهای مردمی و خودجوش، حفاظت از جاندارن و محیط زیست، اطفاء حریق، مددرسانی بە زلزلە‌زدگان و… اندوخته و تقدیم جامعه مدنی ایران نموده است.

البته در این راه متحمل بی‌مهری‌ها و هزینه‌های فراوانی هم شده است که شاید شهادت شهیدان جاویدنام شریف باجور و امید کهنه‌پوشی در حین خاموش کردن آتش در جنگلهای سەڵەسی مریوان شاخص‌ترین آن باشد (متاسفانە حدود یک ماه پیش هم شاهد درگذشت یکی از حامیان و اعضای تاثیرگذار آن یعنی دکتر مسعود مصطفی سلطانی بودیم).

خوشبختانه انجمن سبز چیا اینبار هم از آزمایشی دیگر سربلند بیرون آمد و با استفاده از تجهیزات و تجارب خود و با سازماندهی نیروهای مردمی دغدغه‌مند و دلسوزی که از روستاها و شهرهای دیگر به مریوان رفته بودند توانست شعله‌های آتش را مهار کند.

در کنار نیروهای خودجوش و فداکاری که جانانە به یاری انجمن شتافتند امکانات و ملزومات خوبی از سوی دوستداران طبیعت به مریوان ارسال شده بود ولی بی‌گمان هزینه‌های اینگونە عملیات و نیز ادارە و چابک‌سازی انجمن فراتر از اینهاست و برای سازماندهی و تقویت توان خود نیاز به همدلی و حمایت هموطنان و طبیعت‌دوستان دارد.

لذا انجمن صنفی معلمان سنندج کلاترزان، ضمن قدردانی از تمام زحمات و جانفشانی‌های اعضای محترم انجمن وزین و مردمی سبز چیا در تمام سالهای فعالیت‌شان، مبلغ ناچیزی را به حساب این انجمن انتقال می‌دهد و ضمن تشکر صمیمانە از همه معلمان و همشهریان سنندجی که در این مدت صادقانە بە یاری خواهران و برادران مریوانی شتافتند از همگان تقاضا دارد کە در کنار حمایت معنوی و عاطفی، در حد توان از لحاظ مالی هم حمایت خود را از انجمن سبز چیا انجام دهند تا به تقویت ساختار و توان آن در حفاظت و دفاع از طبیعت کمک کرده باشیم.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید