اعدام یک زن و یک مرد به اتهام «مواد مخدر و یا قتل عمد» در زندان مرکزی همدان

افشین رحیم‌هدایت

حکم دست‌کم یک مرد و یک زن که با اتهام های مربوط به «مواد مخدر» و یا «قتل عمد» به اعدام و یا قصاص نفس محکوم شده بودند، در زندان مرکزی همدان به اجرا درآمد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز پنج‌شنبه ۱۹ مرداد ماه، حکم اعدام یک مرد و یک زن در زندان مرکزی همدان به اجرا در آمد.

این دو زندانی که هویتشان افشین رحیم‌هدایت، ۳۰ ساله و رقیه عابدینی، حدودا ۴۰ ساله احراز شده، به ترتیب با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» و «قتل عمد» به اعدام و یا قصاص نفس محکوم شده بودند.

یک منبع مطلع درخصوص اعدام این دو زندانی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «رقیه عابدینی اهل تبریز بود و به اتهام قتل همسرش در همدان به اعدام محکوم شده بود. او از سه سال پیش با این اتهام بازداشت و به قصاص نفس محکوم شده بود».

اعدام این دو زندانی درحالی صورت می‌گیرد که روز چهارشنبه ۱۸ مرداد ماه نیز، حکم اعدام دو مرد در زندان مرکزی همدان به اجرا درآمده بود.

برخی منابع به سازمان حقوق بشر ایران گفتند: «سه زندانی دیگر نیز روز چهارشنبه با اتهامات مربوط به مواد مخدر در این زندان اعدام شده‌اند».

سازمان حقوق بشر ایران تا لحظه تنظیم این گزارش موفق به تایید اعدام این سه زندانی نشده است.

اعدام هیچ یک از این زندانیان، تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

ایران با اعدام دست کم ۱۶ زن در سال ۲۰۲۲، بزرگترین اعدام‌کننده زنان در جهان است. این یازدهمین زنی است که اعدامش در سال ۲۰۲۳ به ثبت میرسد. همچنین از سال ۲۰۱۰ نیز اعدام ۱۹۹ زن در ایران شناسایی و به ثبت رسیده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید