آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱۰ تا ۱۷ شهریور ۱۴۰۲)

آزادی بیان

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۱۰ تا ۱۷ شهریور ۱۴۰۲) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱۰ تا ۱۷ شهریور ۱۴۰۲)

[بند اول منشور کانون نویسندگان ایران: آزادی اندیشه و بیان ونشر در همه‌ی عرصه‌های حیات فردی و اجتماعی بی‌ هیچ حصر و استثنا حق همگان است. این حق در انحصار هیچ فرد، گروه یا نهادی نیست و هیچ‌کس را نمی‌توان از آن محروم کرد.]

جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۲

ــ گذرنامه‌ی علی عسگری، فیلم‌ساز، پس از بازگشت به ایران ضبط و او به دلیل کارگردانی و نمایش فیلم «آیه‌های زمین» در جشنواره‌ی کن از ادامه‌ی فعالیت سینمایی منع شد.

ــ نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار زندانی، در اعتراض به ضرب‌وشتم خود هنگام بازداشت و با درخواست آزادی بی‌قیدو شرط خود و مجازات ماموران خاطی اعتصاب غذا کرد.

ــ دانشجویان رشته‌ی فلسفه‌ی هنر دانشگاه هنر، در پی ممنوعیت مسعود علیا و امیر مازیار از تدریس، در اطلاعیه‌ای اعلام کردند تا بازگشت این دو استاد به دانشگاه از انتخاب واحد و شرکت در کلاس‌ها خودداری می‌کنند.

ــ جعفر ابراهیمی، معلم زندانی با وجود پذیرش در آزمون دکتری فلسفه‌‌ی تعلیم و تربیت، به  حکم سازمان سنجش رد صلاحیت و از تحصیل منع شد.

ــ رسانه‌های بلوچ از اختلال گسترده در اینترنت زاهدان و برخی دیگر از شهرهای سیستان و بلوچستان خبر دادند.

شنبه ۱۱ شهریور

ــ الناز محمدی و نگین باقری، روزنامه‌نگار، هر کدام به ۳ سال حبس تعلیقی و مجازات تکمیلی محکوم شدند.

ــ عزیز قاسم‌زاده، معلم و آهنگساز، با وجود پایان نیافتن مرخصی استعلاجی به زندان لاکان رشت بازگشت.

ــ حسن ناظریان، معلم و عضو کانون صنفی معلمان گیلان، با پرونده سازی اداره‌ی آموزش و پرورش گیلان به هیئت تخلفات اداری این استان احضار شد.

ــ سمیه سیما، استاد دانشکده عمران، از دانشگاه تربیت مدرس اخراج شد.

ــ سپیده قلیان، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، به یک سال و سه ماه حبس تعزیری مضاعف محکوم شد.

ــ آبتین بهرنگ، دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی سیاسی دانشگاه تهران، از ادامه‌ی تحصیل در نیم‌سال آتی محروم شد.

یکشنبه ۱۲ شهریور

ــ جلسه‌ی بازپرسی مهدی یراحی، خواننده‌ی زندانی، در دادگاه امنیت اخلاقی تهران برگزار شد.

ــ نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار زندانی، به دلیل پرونده‌ی پیشین که برای او گشوده بودند به یک سال حبس و ۱۵ میلیون جریمه نقدی محکوم شد.

ــ شماری از زندانیان سیاسی زندان اوین ازجمله: جعفر ابراهیمی، کامیار فکور، سامان یاسین (صیدی)، سعید ماسوری، افشین بایمانی، حمزه سواری، حسین گچلو، مسعودرضا ابراهیمی‌نژاد، لقمان امین‌پور، محمد شافعی و مطلب احمدیان از زندان اوین به زندان قزل‌حصار تبعید شدند.

ــ نسرین حسنی، روزنامه‌نگار، به دادسرای بجنورد احضار و اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام»، «تشویش اذهان عمومی» و «نشر اکاذیب» به وی تفهیم شد.

دوشنبه ۱۳ شهریور

ــ بهروز چمن‌آرا، عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان، اخراج شد.

ــ سایت خبری انتخاب به حکم هیئت نظارت بر مطبوعات توقيف شد.

ــ سلیمان عبدی، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب سقز به هشت ماه حبس تعزیری محکوم شد.

ــ محمد‌حسین شعائی، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی و سیدعلی حسینی دانشجوی دانشگاه گیلان به حکم شورای تجدیدنظر انضباطی دانشگاه‌های خود به ۲ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند.

سه‌شنبه ۱۴ شهریور

ــ نیروهای امنیتی در کرج منزل پریسا صالحی (روزنامه نگار) را تفتیش و تلفن همراه وی را توقیف کردند.

ــ مهام میقانی، استاد دانشگاه تهران، و سارا ملکان، استادیار دانشگاه امیرکبیر، اخراج شدند.

ــ برای جعفر ابراهیمی (معلم) و کامیار فکور (روزنامه‌نگار)، زندانیان محبوس در زندان قزل‌حصار کرج، در پی شکایت اداره کل زندان‌های استان تهران پرونده‌ای تازه گشوده‌ شده است.

چهارشنبه ۱۵ شهریور

ــ امیر دبیری‌‌‌مهر، مدرس مرکز آموزش صدا و سیما، و مجتبی پوربخش، استاد تربیت بدنی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، از تدریس منع شدند.

ــ فدراسیون بین المللی روزنامه‌نگاران با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای حکم‌های صادرشده برای الناز محمدی و نگین باقری، و توقیف سایت «انتخاب» را محکوم کرد و خواستار پایان سرکوب مطبوعات و آزادی روزنامه‌نگاران زندانی در ایران شد.

پنجشنبه ۱۶ شهریور

ــ زهرا عوض‌زاده، از اعضای انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی، به حکم هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان آموزش و پرورش استان به بازنشستگی اجباری محکوم شد.

ــ ابوالفضل خوران، فعال صنفی معلمان اراک، به ۶ سال و ۸ ماه زندان تعزیری، ۷۲ ضربه شلاق، ۲ سال محرومیت از فضای مجازی و ۲ سال تبعید به شهر دلفان محکوم شد.

ــ حسین‌ واحدی و محمود صفدری، از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان خراسان شمالی، با دریافت ابلاغیه‌های جداگانه به دادسرای بجنورد احضار شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید