اعدام پنج زندانی به اتهام «مفسد فی الارض و محاربه» در زندان مرکزی شیراز

حمیدرضا خدابنده

حکم پنج زندانی در زندان مرکزی شیراز (عادل آباد) به اجرا درآمد. یکی از این پنج زندانی حمیدرضا خدابنده نام داشت که با اتهام «مفسد فی الارض و محاربه» به اعدام محکوم شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز یک شنبه نهم مهر ماه ۱۴۰۲، حکم اعدام پنج مرد در زندان مرکزی شیراز به اجرا درآمد.

هویت یکی از این پنج زندانی حمیدرضا خدابنده فارسیمدان قشقایی احراز شده که با اتهام «مفسد فی الارض و محاربه» به اعدام محکوم شده بود.

از هویت و اتهام چهار زندانی دیگر تا لحظه تنظیم این خبر اطلاعی به دست نیامده است.

یک منبع مطلع درخصوص جزییات پرونده وی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «حمیدرضا خدابنده یکسال و نیم پیش در یک عملیات مسلحانه در شیراز دستگیر شد و از او ۳ قبضه سلاح کمری و شکاری گرفتند. او از ترک‌های قشقایی بود. در سالروز اعدام خسرو قشقایی ایشان را اعدام کردند چون در دوهفته گذشته چندین بار رژیم با قشقایی‌ها درگیر شده و یک قشقایی را در عملیات مسلحانه به قتل رسانده اند و چند مامور نیز زخمی شد. در پرونده او تجاوز به عنف نوشتن که اصلا چنین چیزی نبوده و شاکی نداشته. قول داده بودند او را به زاهدان تبعید کنند که دو روز پیش با خانواده اش تماس می‌گیرند برای ملاقات آخر بیایید و دیروز حکم را به همراه چهار زندانی دیگر اجرا می‌کنند.»

اعدام این پنج زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

با توجه به تعریف مبهم اتهامات محاربه (جنگ علیه خدا) و افساد فی الارض (فساد کردن بر روی زمین) برای طیف گسترده‌ای از جرایم استفاده می‌شوند.

در سال ۲۰۲۲ دست‌کم ۱۵ نفر با اتهام محاربه و افساد فی الارض اعدام شدند.

از میان کسانی که با اتهام محاربه و افساد فی الارض به اعدام محکوم شدند و حکم‌شان به اجرا درآمده، می‌توان به وابستگان گروه‌های مخالف کردی، اقلیت‌های مذهبی و قربانیان سیاستگذاری‌های جدید ایران در مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید