کشتە شدن یک کولبر در مرز بانە

محسن کانی برد

یک کولبر به‌نام محسن کانی برد، در منطقە مرزی (کیلە) بانە، در پی تیراندازی هنگ مرزی به گروهی از کولبران با شلیک مستقیم جان خود را از دست داد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه شنبه دوم آبان ماه ۱۴۰۲، یک کولبر با نام محسن کانی برد، حدودا ٣٥ سالە، در منطقە مرزی “کیلە” از توابع شهرستان بانە، بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی جان خود را از دست داد.

بە گفتە یک منبع مطلع، این کولبر در حالی کە هیچ باری به همراه نداشتە است و حین پیادە شدن از ماشین خود توسط نیروهای هنگ‌مرزی مورد اصابت گلولە قرار گرفتە است.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت‌های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت افرادی است که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی به کولبری روی می‌آورند.

هرساله ده‌ها تن از کولبران بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، سرما، غرق شدن در رودخانه و سقوط از ارتفاع کشته و یا زخمی می‌شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید