اعدام چهار زندانی در بیرجند

زندان مرکزی بیرجند

حکم چهار زندانی از جمله یک شهروند بلوچ که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، در زندان مرکزی بیرجند به اجرا درآمد. پیش‌تر خبر اعدام یک زندانی بلوچ دیگر در این روز در بیرجند منتشر شده بود. با این حساب شمار اعدام‌های پنج‌شنبه در بیرجند به پنج نفر افزایش یافت.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز، پنج‌شنبه چهار آبان ماه، حکم اعدام چهار زندانی ازجمله یک شهروند بلوچ در زندان مرکزی بیرجند به اجرا درآمد.

این چهار زندانی که هویتشان محمدنبی شاهوزهی (لجه‌ای)، ۵۵ ساله، محمد میرشاه، رضا شهرکی و امید جوینی اعلام شده، همگی با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند.

براساس این گزارش، محمدنبی شاهوزهی، شهروند بلوچ و اهل روستای درگیان از توابع زاهدان بود و نسبت فامیلی (دایی و خواهرزاده) با یکی از کشته شدگان شناخته شده اعتراضات سال گذشته در زاهدان (خدانور لجه‌ای) داشت.

پیش‌تر خبر اعدام یک زندانی بلوچ دیگر به‌نام عبدالبصیر محمدانی در این روز در زندان مرکزی بیرجند اعلام شده بود. با این حساب شمار اعدام‌های روز گذشته در این زندان به پنج نفر افزایش یافت.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: «عبدالبصیر در سال ۱۳۹۸ از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر در بیرجند بازداشت شده و پس از حدودا دو سال از دادگاه بیرجند حکم اعدام برای وی صادر و صبح روز گذشته چهارشنبه ۳ آبان ماه از بند عمومی زندان بیرجند برای اجرای حکم به قرنطیه منتقل شده و مادر ایشان موفق به آخرین دیدار نشده و در حالی که منتظر ملاقات حضوری با وی بوده عبدالبصیر سحرگاه امروز به همراه چهار زندانی دیگر اعدام شده است».

این منبع در ادامه گفت: «محمد نبی در سال ۱۳۹۹، در ایست بازرسی روستای سهل‌آباد بازداشت شده و از دادگاه بیرجند حکم اعدام برای وی صادر و صبح روز گذشته چهارشنبه ۳ آبان ماه از بند عموم زندان بیرجند برای اجرای حکم به قرنطیه به همراه چهار زندانی دیگر منتقل شده است».

اقلیت‌های اتنیکی در ایران در مقایسه با سایر نقاط ایران، با درصد بالاتری در آمار مجازات اعدام حضور دارند. استان سیستان و بلوچستان با ۳۹ اعدام به ازای هر یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ دارای بیشترین سرانه اعدام در کشور بوده است. تحقیقات و نظارت سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۷۴ زندانی بلوچ اعدام شده‌اند که ۳۰ درصد از کل اعدام‌ها در ایران را شامل می‌شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید