آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲۸ مهر تا ۵ آبان ۱۴۰۲)

آزادی بیان

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۲۸ مهر تا ۵ آبان ۱۴۰۲) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت

(۲۸ مهر تا ۵ آبان ۱۴۰۲)

(بند اول منشور کانون نویسندگان ایران: آزادی اندیشه و بیان و نشر در همه‌ی عرصه‌های حیات فردی و اجتماعی بی‌هیچ حصر و استثنا حقِ همکان است. این حق در انحصار هیچ فرد، گروه یا نهادی نیست و هیچ‌کس را نمی‌توان از آن محروم کرد.)

جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲

ــ دسترسی به اینترنت در زاهدان دچار اختلال شد.

ــ جایزه‌ی آزادی بیانِ بنیاد «شاخص سانسور» در شاخه‌ی هنر در سال ۲۰۲۳ به توماج صالحی، خواننده‌ی رپ اعتراضی، تعلق گرفت که در زندان اصفهان محبوس است.

شنبه ۲۹ مهر

ــ عاطفه رنگریز، نویسنده و فعال حقوق زنان، با تودیع وثیقه از زندان شاهرود آزاد شد.

ــ بهار شبانکارئیان، خبرنگار، در پی انتشار گزارشی از سرقت منزل داریوش مهرجویی و همسرش به وزارت اطلاعات احضار شد.

ــ محمد عبداللهی‌‌پور، دانشجوی دانشگاه کردستان، در سنندج بازداشت شد.

یکشنبه ۳۰ مهر

ــ مرجان خسروی، نویسنده و کارگردان، با انتشار ویدیویی از ممانعت از ورودش به جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران به دلیل رعایت‌نکردن حجاب خبر داد.

ــ فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، سازمان عفو بین‌الملل و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با انتشار بیانیه‌های جداگانه احکام صادره برای الهه محمدی و نیلوفر حامدی را محکوم کردند.

ــ الهه محمدی و نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار، به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» به ترتیب به ۶ سال و ۷ سال، و به اتهام«اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم برضد امنیت کشور» به ۵ سال و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» به یک سال حبس و ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات محکوم شدند.

ــ نیروهای امنیتی منزل شخصی و مدرسه‌ی کوکب بداغی پگاه، معلم در ایذه، را تقتیش و برخی از وسایل او را توقیف کردند؛ یکی از معاونان مدرسه نیز دانش‌آموزان او را ضمن بازرسی بدنی تهدید به سکوت کرد.

دوشنبه ۱ آبان

ــ محکومیت مژگان کاوسی، نویسنده و زندانی سیاسی پیشین، به ۵ سال و ۲ ماه حبس تعزیری به اتهام‌های «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در دیوان عالی کشور تأیید شد.

سه‌شنبه ۲ آبان

ــ نوید (رضا) میهن‌دوست، نویسنده و کارگردان محبوس در زندان اوین، که پس از انتشار نامه‌ی او از زندان از تماس تلفنی با خانواده محروم شده بود، برای تنبیه به سلول انفرادی بند ۲۴۰ این زندان منتقل شد.

ــ انجمن زنان روزنامه‌نگار ایران با انتشار بیانیه‌ای به حکم صادره برای الهه محمدی و نیلوفر حامدی اعتراض کرد. همچنین عفو بین‌الملل با اشاره به این که «روزنامه‌نگاری جرم نیست» خواهان آزادی فوری این دو روزنامه‌نگار زندانی شد.

ــ با وجود وخامت سلامتی سامان یاسین، خواننده و ترانه‌سرای زندانی، محاکمه‌ی او برای سومین بار پیاپی لغو شد.

ــ دادگاه تجدیدنظر استان فارس حکم هشت معلم و فعال صنفی این استان را تائید کرد. اصغر امیرزادگان، غلامرضا غلامی، مژگان باقری، افشین رزمجویی، ایرج رهنما، محمدعلی زحمتکش، عبدالرزاق امیری و زهرا اسفندیاری، مجموعاً به ۳۷ سال زندان، ۱۶ سال ممنوعیت خروج از کشور و ابطال گذرنامه، ۱۶ سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی و ۲ سال تبعید محکوم شدند.

چهارشنبه ۳ آبان

ــ فردین مصطفایی (روزنامه‌نگار) و ناصر کریمی (فعال رسانه‌ای) با شکایت فرماندار سقز به پلیس فتای این شهر احضار و به اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» بازجویی شدند.

ــ حکم یک سال حبس برای هستی امیری و ضیاء نبوی، دانشجویان معترض به مسمومیت‌های دانش‌آموزان، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه تجدیدنظر تائید شد.

پنجشنبه ۴ آبان

ــ جایزه‌ی «شجاعت در روزنامه‌نگاریِ» بنیاد بین‌المللی رسانه‌ی زنان در سال ۲۰۲۳ به یلدا معیری، عکاس و زندانی سیاسی پیشین، تعلق گرفت.

ــ هیرش سعیدیان، روزنامه‌نگار و خبرنگار اقتصادی، در پی شکایت یک مسئول محیط زیست احضار شد.

ــ مدیرمسئول یکی از روزنامه‌های تهران در پی انتشار یک نظرسنجی درباره لایحه حجاب و عفاف به قوه قضائیه احضار شد.

ــ وزارت ارشاد اسلامی شماری از زنان بازیگر را به دلیل «کشف حجاب» ممنوع‌الکار کرد.

ــ علی‌اکبر زر، شهروند ساکن تهران، که ۴ ماه است در بازداشت به سر می‌برد، به دلیل انتشار پست‌های انتقادی در فضای مجازی به اتهام‌هایی از جمله محاربه و سب‌النبی متهم شد.

ــ ادریس منبری و سروه پورمحمدی، فعالان مدنی کُرد، در دادگاه انقلاب سنندج به ١٠ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

ــ ایرج توبه‌ایها (نجف‌آبادی)، از اعضای کانون صنفی معلمان، در نجف‌آباد بازداشت و زندانی شد.

ــ از اعزام داود رضوی، فعال کارگری و ‌عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، به بیمارستان به بهانه‌ی نپوشیدن لباس زندان ممانعت شد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید