قاسم آبسته اعدام شد

قاسم آبسته

حکم قاسم آبسته زندانی سیاسی محبوس در زندان قزل‌حصار که پیش‌تر به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود به اجرا درآمد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سحرگاه روز یکشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۴۰۲، زندانی سیاسی قاسم آبسته که مدت ۱۴ سال در زندان های مختلف زندانی بود در زندان قزل‌حصار اعدام شد.

بر اساس این گزارش، او ۱۴ سال پیش، در پی کشته شدن یک فعال سیاسی در یک درگیری‌ در ارومیه، همراه با هفت متهم دیگر بازداشت شده بود.

با ارجاع پرونده به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه در آن‌ جا به دلیل نبود مستندات کافی درباره قتل عمد، اتهام آبسته به «افساد فی‌الارض» تغییر کرد.

‏قاسم آبسته در تمام طول دادرسی از داشتن وکیل محروم بوده و پرونده او مملو از ابهام‌ها و ایرادها بود. در سال ۱۳۹۵، حکم اعدام او در دیوان عالی کشور رد و دوباره به شعبه دیگری از دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی ارجاع شد. اما این بار در یک همکاری دو جانبه میان قاضی صلواتی و نهادهای امنیتی، اتهام قاسم آبسته از «افسادفی‌الارض» به «محاربه» تغییر کرد و حکم اعدام او صادر و قطعی شد.

قاسم آبسته به عنوان متهم ردیف آخر پرونده قتل “عبدالرحیم تینا” به همراه با شش فعال مذهبی دیگر به نام‌های داوود عبداللهی، فرهاد سلیمی، انور خضری، خسرو بشارت، کامران شیخه و ایوب کریمی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهاماتی نظیر “اقدام علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام”، “عضویت در گروه‌های سلفی” و “افساد فی‌الأرض” به اعدام محکوم شده بودند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید