آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۵ تا ۱۱ آبان ۱۴۰۲)

آزادی بیان

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۵ تا ۱۱ آبان ۱۴۰۲) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت

(۵ تا ۱۱ آبان ۱۴۰۲)
(بند اول منشور کانون نویسندگان ایران: آزادی اندیشه و بیان و نشر در همه‌ی عرصه‌های حیات فردی و اجتماعی بی‌هیچ حصر و استثنا حقِ همکان است. این حق در انحصار هیچ فرد، گروه یا نهادی نیست و هیچ‌کس را نمی‌توان از آن محروم کرد.)

جمعه ۵ آبان
ــ نت بلاکس، که محدودیت دسترسی به اینترنت در جهان را بررسی می‌کند، از اختلال اینترنت در زاهدان خبر داد و نوشت: «شهروندان بلوچ در میان حضور سنگین نیروهای امنیتی اعتراضی خاموش برگزار می‌کنند. این حادثه ادامه‌ی الگوی قطع اینترنت به منظور سرکوب تظاهرات هفتگی را نشان می‌دهد.»

ــ نوید (رضا) میهن‌دوست، نویسنده و کارگردان محبوس در زندان اوین، که چندی پیش برای تنیبه به سلول انفرادی در بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شده بود به بند عمومی این زندان بازگردانده شد.

شنبه ۶ آبان
ــ سیدهادی کسایی‌زاده‌ی مهابادی، روزنامه‌نگار، با شکایت سازمان زندان‌های کشور به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.

ــ حامد سیف، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی و زندانی سیاسی پیشین، از ادامه تحصیل محروم شد.

ــ شهاب بیات، دانشجوی دانشگاه آزاد همدان و زندانی سیاسی پیشین، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب این شهر به ۶ ماه حبس محکوم شد.

ــ دادستانی عمومی و انقلاب تهران بر ضد صادق زیباکلام، سارا معصومی، میلاد علوی و یکی از کانال‌های تلگرامی به اتهام «انتشار مطالب کذب، بدون سند و خلاف واقع» اعلام جرم کرد.

یکشنبه ۷ آبان
ــ سپیده رشنو، نویسنده و دانشجو و زندانی سیاسی پیشین، به ۶ ماه حبس تعزیری، پرداخت ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی، یک ‌سال ممنوعیت حضور در اینستاگرام و «امحاء و حذف دائمی صفحه‌ی اینستاگرام فعلی» محکوم شد.

ــ شماری از شرکت‌کنندگان در خاک‌سپاری آرمیتا گراوند، از جمله سیامک مسیح‌پور، نیلوفر میرزایی، محمد گراوند، مسعود زینال‌زاده، نسرین ستوده و منظر ضرابی بازداشت شدند. هم‌چنین صدیقه وسمقی هنگام خروج از مسجد هدف ضرب‌وشتم قرار گرفت.

ــ دادستانی تهران بر ضد شماری از زنان بازیگر به اتهام «نشر اکاذیب رایانه‌ای» و «نشر مطالب بدون سند» اعلام جرم کرد.

ــ زهرا احمدی‌نژاد، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، با شکایت حراست دانشگاه از تدریس تعلیق شد.

ــ سیامک صادقی‌ چهرازی، فعال صنفی معلمان خوزستان، به دادسرای عمومی و انقلاب اهواز احضار شد.

دوشنبه ۸ آبان
ــ انجمن قلم آمریکا  با انتشار بیانیه‌ای «خشم خود را از دستگیری نسرین ستوده، وکیل، نویسنده و مدافع حقوق بشر ابراز کرد که بنا به گزارش‌ها هنگام شرکت در مراسم خاک‌سپاری آرمیتا گراوند دستگیر شده و مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته است».

ــ مژگان ایلانلو، مستندساز، در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران به اتهام‌های «نشر اکاذیب» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» تفهیم اتهام و با قرار کفالت به طور موقت آزاد شد.

ــ هانیه توسلی (بازیگر)، با دریافت دو ابلاغیه، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادگاه انقلاب و به اتهام «نشراکاذیب» به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.

ــ حسن عباسی، روزنامه‌نگار، در پی تهیه‌ی گزارشی از بیماران معترض به خدمات‌دهی نامناسب در بیمارستان تامین اجتماعی مشهد، توسط نیروهای انتظامی بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شد.‍

ــ علی احمدی، استاد دانشکده‌ی ارتباطات علامه طباطبایی، از تدریس منع شد.

ــ حسین واحدی، بازرس ارشد انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادگاه انقلاب احضار شد.

ــ حکم ۶ ماه زندان برای عاتکه رجبی، فعال صنفی معلمان، در دادگاه تجدیدنظر عیناً تأیید شد.

ــ عثمان اسماعیلی، فعال کارگری، که به ۱۶ ماه حبس محکوم شده بود برای اجرای حکم به شعبه‌ی دوم اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب سقز احضار شد.

سه‌شنبه ۹ آبان
ــ دادستان کل ایران در دستوری جدید به دادستان‌های سراسر کشور تاکید کرد که هیچ فرد یا رسانه‌ای حق انتشار اخبار «پرونده‌های جریانی» (پرونده‌های به‌جریان‌افتاده در قوه قضاییه) را ندارد و چنین کاری برای آن‌ها مسئولیت قانونی خواهد داشت.

ــ ریاست صدا و سیما از محمد مهاجری، روزنامه‌نگار و عضو شورای سردبیری یکی از پایگاه‌های خبری، شکایت کرد.

ــ حسین رویین، معلم بازنشسته و روزنامه‌نگار، در بوشهر به اتهام‌های «اقدام علیه امنیت ملی» و «تشویش اذهان عمومی» در دادگاه تجدید نظر به ۱۰ سال محکوم شد.

ــ محمدجواد توازنی‌زاده، دانشجوی دانشگاه هنر تهران، از گشوده‌شدن پرونده‌ی انضباطی تازه‌ای برای خود خبر داد.

ــ سپهر راثی، از فعالان دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر، با حکم تجدیدنظر کمیته‌ی انضباطی دانشگاه به ۲ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شد.

ــ محسن عمرانی، عضو هیئت مدیره‌ کانون صنفی معلمان استان بوشهر، به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، که مصداق آن حمایت از معلمان زندانی و عضویت در کانون صنفی معلمان استان بوشهر است، در دادگاه انقلاب این شهر محاکمه شد.

چهارشنبه ۱۰ آبان
ــ هنگامه قاضیانی، بازیگر، به اتهام‌های «نشر اکاذیب» و «تبلیغ علیه نظام» به دادسرای فرهنگ و رسانه تهران احضار شد.

پنجشنبه ۱۱ آبان
– شوراهای صنفی دانشجویان کشور خبر داد که در دو هفته‌ی گذشته بیش از ۵۰ دانشجو به بهانه‌های گوناگون از جمله رعایت نکردن حجاب به کمیته‌ی انضباطی احضار شده و احکامی از توبیخ تا تعلیق دریافت کرده‌اند.

ــ محسن عمرانی، محمود ملاکی، اصغر حاجب و عبدالرضا امانی‌فر، از اعضای هیئت مدیره کانون صنفی معلمان استان بوشهر هر کدام به پرداخت ۱۲ میلیون تومان جزای نقدی بدل از سه ماه حبس و ۳۵ ضربه شلاق محکوم شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید