آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱۲ تا ۱۹ آبان ۱۴۰۲)

آزادی بیان

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۱۲ تا ۱۹ آبان ۱۴۰۲) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت

(۱۲ تا ۱۹ آبان ۱۴۰۲)

* بند اول منشور کانون نویسندگان ایران: آزادی اندیشه و بیان و نشر در همه‌ی عرصه‌های حیات فردی و اجتماعی بی‌هیچ حصر و استثنا حقِ همگان است. این حق در انحصار هیچ فرد، گروه یا نهادی نیست و هیچ‌کس را نمی‌توان از آن محروم کرد.

جمعه ۱۲ آبان

ــشنبه ۱۳ آبان

ــ سامی صالحی‌ثابت، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق بازنشر نمایش‌نامه‌های خود در فضای مجازی به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شد.

ــ پرستو فریدی، دانشجوی دانشگاه تبریز، بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد. از دلایل بازداشت او خبری در دست نیست.

ــ فواد فتحی، فعال کارگری اهل سنندج، در تهران بازداشت شد و هنوز از مکان بازداشت او خبری در دست نیست.

یکشنبه ۱۴ آبان

ــ دادسرای فرهنگ و رسانه‌‌ی تهران برای دو زن روزنامه‌نگار، مریم شکرانی و زینب رحیمی، پرونده‌ی‌ تازه‌ی قضایی تشکیل داد.

ــ احمد علیزاده، معلم اهل آبدانان و زندانی سیاسی پیشین، برای اجرای حکم حبس بازداشت شد و به زندان مرکزی ایلام انتقال یافت.

ــ محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران، برای پرونده‌ای تازه مربوط به تجمع معلمان در اعتراض به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان مدارس دخترانه به دادگاه احضار شد.

ــ سعید خادمی، مربی یوگا، که با اتهاماتی از جمله «توهین به مقدسات» برای محاکمه به دادگاه انقلاب تهران احضار شده بود، بر اثر شدت اضطراب در محل دادگاه دچار ایست قلبی شد و درگذشت. او سال گذشته به اتهام «تبلیغ علیه اسلام» بازداشت و پس از نزدیک به دو ماه بازجویی با تودیع وثیقه به طور موقت آزاد شده بود.

ــ محکومیت سیامک ابراهیمی (فعال کارگری) به ۵ سال و ۸ ماه زندان به اتهام‌های «اجتماع و تبانی به‌ قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و شاهرخ احمدی (فعال کارگری) به ۴ سال زندان به اتهام «اجتماع و تبانی به‌ قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» در دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد.

دوشنبه ۱۵ آبان

ــ زینب موسوی، کمدین، ممنوع از کار شد.

ــ درخواست اعاده‌ی دادرسی سعیده شفیعی، روزنامه‌نگار، که چندی پیش محکومیت او به زندان در دادگاه تجدیدنظر تایید شده بود، در دیوان عالی کشور رد شد.

ــ نگار استادآقا، روزنامه‌نگار، که هفته گذشته در خاک‌سپاری آرمیتا گراوند در تهران بازداشت شده بود، هم‌چنان در زندان قرچک ورامین محبوس است.

ــ دادگاه مطبوعات تهران مدیرمسئول یک روزنامه را به اتهام «نشر مطالب خلاف‌واقع» و «ایجاد اختلاف بین اقشار مختلف مردم» و مدیر مسئول یک پایگاه خبری را به اتهام «افترا علیه یک وکیل دادگستری» مجرم شناخت.

ــ نرگس محمدی، وکیل و زندانی سیاسی، در اعتراض به «تعلل و عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت زندانیان بیمار» و «حجاب اجباری در زندان» اعتصاب غذا کرد.

ــ ابوبکر توحیدی، از تصویربردارانِ دارالعلوم مسجد مکی زاهدان، بازداشت شد.

ــ ‎ریحانه انصاری‌نژاد، فعال کارگری، برای تحمل ۴ سال حبس به زندان اوین رفت.

سه‌شنبه ۱۶ آبان

ــ عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده و فعال مدنی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد، با وجود وضعیت نامساعد جسمی از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است.

ــ الهه موسوی، روزنامه‌نگار حوزه محیط زیست، به دلیل «فعالیت‌های رسانه‌ای » خود به دادسرا احضار شد.

ــ احسان بداغی، روزنامه‌نگار، به دلیل انتشار مطالب انتقادی در فضای مجازی به دادسرا احضار شد.

ــ رضا شهابی (عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد تهران) که در زندان اوین محبوس است با وجود نیاز به رسیدگی درمانی، به دلیل مخالفت با پوشیدن لباس زندان، برای چندمین‌بار از اعزام به بیمارستان محروم ماند.

ــ سه وکیل دادگستری، نازنین سالاری و محمود طراوت‌روی و مسعود احمدیان، به اتهام‌های «همکاری با دول متخاصم» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب شیراز محاکمه شدند.

ــ ایمان مسلمی‌پور، شهروند اهل گرگان، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به پرداخت ۱۶ میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۸ ماه حبس و به اتهام «توهین به رهبری» به پرداخت ۲۰ میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۱۶ماه حبس محکوم شد.

چهارشنبه ۱۷ آبان

ــ وزارت ارشاد در اطلاعیه‌ای از مردم خواست که «موارد مغایر با ضوابط نشر» در کتاب‌های منتشرشده را به سامانه‌ای اینترنتی گزارش کنند.

ــ منیژه مؤذن، مترجم و روزنامه‌نگار، در تهران بازداشت شد.

ــ متین غفاریان، روزنامه‌نگار، به دلیل انتشار مواضع خود درباره پرونده‌ی مرگ آرمیتا گراوند نوجوان ۱۶ساله‌ی کشته‌شده در مترو تهران به دادسرا احضار شد.

ــ در پی شکایت توماج صالحی (خواننده‌ی رپ اعتراضی و زندانی سیاسی) از عدم‌رسیدگی مقام‌های زندان به شکستگی پایش و هم‌چنین انتشار اخبار نادرست درباره او در برخی رسانه‌ها، وکیل توماج از افزایش محدودیت‌های او در زندان خبر داد.

ــ جلسه‌ دادگاه رسیدگی به اتهامات اصغر نیکوکار، نوازنده‌ی ساکن زرقان که در زندان عادل‌آباد در بازداشت موقت به سر می‌برد، در دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد و او در برابر اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی» از خود دفاع کرد.

ــ مهدی هادی‌زاده و همسرش مطهره گونه‌ای، دانشجویان دانشگاه تهران، در کمیته‌ی مرکزی وزارت بهداشت مجموعاً به ۳ سال منع از ادامه‌ی تحصیل و تبعید به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل محکوم شدند.

پنجشنبه ۱۸ آبان

ــ پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری، در دادگاه تجدیدنظر استان گیلان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و مسدود شدن صفحه اینستاگرام محکوم شد.

ــ عرفان کرم‌ویسی (وکیل دادگستری) به اتهام «فعالیت تبلیغی» و «نشر اکاذیب» و جعفر ابراهیمی (فعال صنفی معلمان) به عنوان مطلع به دادسرای اوین احضار شدند.

ــ علی اکوانی و ابراهیم ارمش، دو شهروند اهل ایذه، پس از شرکت در مراسم کیان پیرفلک و میلاد سعیدیان‌جو، از جان‌باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید