قتل یک کولبر در مناطق مرزی بانه

یادگار رحیمی

یادگار رحیمی کولبر اهل شهرستان بانه در پی تیراندازی نیروهای مسلح در مناطق مرزی این شهر با ضرب گلوله بدون اخطار قبلی جان‌باخت.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شامگاه روز سه شنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۲، یک کولبر به نام یادگار رحیمی فرزند سعید اهل بانه در پی شلیک نیروهای مسلح در مناطق مرزی این شهربا شلیک مستقیم جان‌باخت.

به گفته یک منبع مطلع، نیروهای مسلح بدون اخطار قبلی این کولبر را در مرز «هنگه‌ژال» بانه مورد شلیک مستقیم قرار داده‌اند.

تا لحظه تنظیم این گزارش جسد این کولبر به خانواده‌اش تحویل داده نشده است.

در همین روز نیز، عصر روز سەشنبە ۲۳ آبان ۱۴۰۲، چهار کولبر با هویت آروین محمدی ۱۴ ساله اهل سنندج، ایمان (فامیلی نامشخص) ۱۷ ساله، حسن (فامیلی نامشخص) ۲۰ ساله، شاهو (فامیلی نامشخص) ۲۱ ساله با شلیک مستقیم نیروهای نظامی در مرز “هنگە‌ژال” بانه زخمی شدند.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت‌های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت افرادی است که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی به کولبری روی می‌آورند.

هرساله ده‌ها تن از کولبران بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، سرما، غرق شدن در رودخانه و سقوط از ارتفاع کشته و یا زخمی می‌شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید