آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۳ تا ۱۰ آذر ۱۴۰۲)

آزادی بیان

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۳ تا ۱۰ آذر ۱۴۰۲) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲

ــ محکومیت مهوش صیدال تدوئی، فعال رسانه‌ای، به یک سال حبس و پرداخت پانزده میلیون تومان جریمه‌ی نقدی به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» در دادگاه تجدیدنظر استان تهران تأیید شد. این حکم به مدت پنج سال تعلیقی است و در این مدت او اجازه‌ی استفاده از شبکه‌های اجتماعی را ندارد.

ــ سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای آزادی فوری و بی‌قیدوشرط دو روزنامه‌نگار زندانی، نسیم سلطان‌بیگی و سعیده شفیعی، را خواستار شد.

شنبه ۴ آذر

ــ شایا شهوق، طراح و گرافیست، به اتهام‌های «عضویت در گروه‌های معاند»، «اغوا و تحریک مردم به‌ جنگ و کشتار»، «اجتماع و تبانی» و «تبلیغ علیه نظام» به ۵ سال زندان محکوم شد.

‌ـــ‌ ‌شقایق مرادی، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی، با قرار وثیقه تا زمان رسیدگی از زندان اوین آزاد شد.

ــ حمید حاجی‌عبدل‌پور، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر، که به اتهام «قصد بر هم زدن امنیت کشور» به دلیل تشکیل یک گروه تلگرامی به ۶ سال حبس محکوم شده بود برای اجرای مجازات به زندان وکیل‌آباد مشهد منتقل شد.

ــ عاتکه رجبی، معلم اخراجی، در پی احضار و مراجعه به اجرای احکام دادگاه مشهد بازداشت شد و برای تحمل ۲ ماه حبس به زندان وکیل‌آباد این شهر رفت.

ــ گداعلی صابرمطلق، زندانی سیاسی دهه‌ی شصت، که سال‌ها پس از آزادی دوباره در سال ۹۹ بازداشت شده بود، بی‌سروصدا در زندان لاکان رشت اعدام شد.

یکشنبه ۵ آذر

ــ پرونده‌ی مژگان کاووسی، نویسنده و پژوهش‌گر، با رد درخواست اعاده دادرسی او در دیوان عالی کشور به اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب نوشهر ارجاع شد.

ــ شهاب‌الدین حائری شیرازی، نویسنده و پژوهش‌گر، در دادگاه ویژه روحانیت شیراز به اتهام «نشر اکاذیب علیه روح‌اله خمینی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۳ سال زندان محکوم شد.

ــ درخواست اعاده دادرسی سروناز احمدی و کامیار فکور، روزنامه‌نگار، در دیوان عالی کشور رد شد. هم‌چنین، با پایان ۸ ماه زندانِ کامیار فکور، حکم ۲ سال زندان او به اجرا درآمد.

ــ دادستانی تهران علیه یک روزنامه به دلیل انتشار سندی «خیلی محرمانه» مربوط به حجاب‌بانان اعلام جرم کرد.

ــ یک کتاب‌فروشی در اصفهان به دلیل «عدم رعایت حجاب» به حکم پلیس نظارت بر اماکن عمومی این شهر پلمب شد.

ــ ضحی عبدی، دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به حکم شورای انضباطی وزارت بهداشت از دانشگاه اخراج شد.

دوشنبه ۶ آذر

ــ دانیال مقدم، سحر زکریا و صبا کمالی (هر سه بازیگر) در پی انتشار ترانه‌ای مشترک‌ به مناسبت روز جهانی منع خشونت بر زنان به اتهام «دعوت به فساد و فحشا» به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدند.

ــ شایا شهوق، طراح و گرافیست، به قید وثیقه‌ی دو میلیارد تومانی موقتاً از زندان آمل آزاد شد.

ــ محمد میرقاسم‌زاده، خبرنگار اهل ‎صومعه‌سرا، در بازداشتگاه اداره اطلاعات رشت به دلیل شکنجه و ضرب‌وجرح دچار ایست قلبی شده و به کما رفته است.

ــ محمد داوری، دانشجو و فعال کارگری، در دادگاه انقلاب شیراز به اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام در فضای مجازی» و «توهین به رهبری» به ۴ سال و ۶ ماه حبس، ۲ سال تبعید به بردسیر کرمان و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و محرومیت اجتماعی محکوم شد.

ــ حسین واحدی، بازرس انجمن صنفی معلمان خراسان شمالی، در دادگاه کیفری بجنورد به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد، که سه سال به حالت تعلیق در آمده است.

سه‌شنبه ۷ آذر

ــ میلاد جلیلی (ایلشن)، خواننده‌ی رپ، در تبریز با ضرب‌وشتم بازداشت شد.

 

ــ خسرو علیکُردی، وکیل دادگستری، به اتهام «فعالیت تبلیغی به نفع گروه‌های مخالف نظام» در دادگاه انقلاب مشهد به یک سال حبس، ۲ سال تبعید، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، ۲ سال محرومیت از اشتغال به حرفه‌ی وکالت و ۲ سال منع حضور در فضای مجازی محکوم شد.

ــ پرهام میرهمایونی، دبیر یک انجمن علمی در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، به دلیل مخالفت با تفکیک جنسیتی در برگزاری برنامه‌ی بازدید از نمایشگاه کتاب به کمیته انضباطی احضار شد.

چهارشنبه ۸ آذر

ــ انجمن قلم امریکا با انتشار نامه‌ی سرگشاده‌ای به امضای بیش از سیصد نهاد مدنی، نویسنده، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر از سراسر جهان، از مقامات جمهوری اسلامی خواستار آزادی فوری نرگس محمدی و دسترسی او به مراقبت‌های پزشکی مناسب شد.

ــ حکم جلب حسن عباسی، روزنامه‌نگار در هرمزگان، به دلیل انتشار گزارش‌های انتقادی صادر شد.

ــ حکم ایوب کریمی، که به اتهام محاربه از طریق «اقدام مسلحانه و عضویت در یک گروه سلفی جهادی» به اعدام محکوم شده بود، پس از چهارده سال حبس به اجرا گذاشته شد.

پنج‌شنبه ۹ آذر

ــ توماج صالحی، خواننده‌ی رپ، که به‌تازگی از زندان آزاد شده بود، بار دیگر به اتهام «نشر اکاذیب» و «تشویش اذهان عمومی» در بابل همراه با ضرب‌وجرح بازداشت شد.

ــ حکم اعدام کامران رضایی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ که به قتل یک بسیجی متهم شده بود، در زندان عادل‌آباد شیراز اجرا شد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید