انتقال یک کودک-همسر به انفرادی جهت اجرای حکم اعدام در زندان قرچک ورامین

انفرادی

حکم سمیرا سبزیان، کودک-همسری که به اتهام قتل شوهرش به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده، قرار است روز چهارشنبه اجرا شود. او آخرین ملاقات را با دو فرزند خود انجام داده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه‌شنبه ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۲، حکم سمیرا سبزیان، کودک-همسری که به اتهام قتل شوهرش به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده، قرار است روز چهارشنبه در زندان قرچک ورامین (شهر ری) به اجرا درآید.

بر اساس این گزارش، دو فرزند سمیرا برای اولین بار و برای ملاقات آخر با وی دیدار کردند و او به قرنطینه زندان منتقل شده‌ است.

سازمان حقوق بشر ایران از جامعه جهانی و مردم سرتاسر جهان می‌خواهد تا تمام توان خود را برای نجات جان سمیرا به کار بندند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان گفت: «سمیرا مانند بسیاری از زنان محکوم به اعدام، خود قربانی نظام آپارتاید جنسیتی در جمهوری اسلامی است. در این مرحله، تنها واکنش‌های شدید بین‌المللی و کارزارهای مردمی می‌توانند جان او را نجات دهد. ما از همه دولت‌هایی که با جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک دارند می‌خواهیم تا قبل از اینکه خیلی دیر شود، مصرانه خواستار توقف اعدام سمیرا شوند»

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، قرار است روز چهارشنبه ۲۲ آذر، زنی به نام سمیرا سبزیان که با اتهام «قتل عمد» همسرش به قصاص نفس محکوم شده، در یکی از زندان‌های استان تهران یا البرز اعدام شود. وی هم‌اکنون به سلول‌های انفرادی زندان قرچک منتقل شده است.

سمیرا سبزیان در سن ۱۵ سالگی ازدواج کرده و یک کودک-همسر بوده است.

بنا بر خبرهای رسیده به سازمان حقوق بشر ایران، سمیرا سبزیان در زمان وقوع قتل دو فرزند ۷ ساله و ۶ ماهه داشت.

سمیرا از حدود ۱۰ سال پیش به این اتهام بازداشت شده و در تمام این مدت از دیدار فرزندان خود محروم بوده است. وی برای اولین بار در این سال‌ها، فرزندان خود را برای ملاقات آخر پیش از اجرای حکم اعدام ملاقات کرده است.

منابع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفتند: «سمیرا به امید اینکه از پدر و مادر شوهرش رضایت بگیرد، از ملاقات فرزندان خود که اکنون حدودا ۱۷ ساله و ۱۰ ساله ساله هستند، امتناع کرده بود. زیرا پدر و مادر شوهرش می‌گفتند که او نباید ادعای حضانت برای فرزندانش کند».

در سال ۱۳۹۵، رسانه های داخل ایران از محاکمه زنی به نام سمیرا خبر دادند که در سال ۱۳۹۳ هنگامی که همسرش ۱۹ ساله بود، مرتکب قتل وی شده بود. بر اساس این گزارش، وی در زمان قتل دارای دو فرزند شش و دو ساله بود که پس از دستگیری حضانت این دو کودک به بستگان پدری‌شان واگذار شد. طبق اطلاعات منابع سازمان حقوق بشر ایران، سن فرزندان سمیرا در گزارش رکنا احتمالا نادرست ذکر شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید