احضار، بازداشت و انتقال جلال امینی، جهت تحمل محکومیت خود به زندان بوکان

جلال امینی

جلال امینی، در پی احضار به دادسرای بوکان بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد. آقای امینی پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب بوکان به‌ اتهام عضویت و همکاری با یکی از احزاب کُرد مخالف نظام، سه سال و هشت ماه حبس محکوم شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه‌شنبه ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۲، جلال امینی، شهروند اهل بوکان پس از احضار به شعبه اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب این شهر بازداشت و برای اجرای حکم حبس به زندان بوکان منتقل شد.

این شهروند دی‌ماه ١٤٠١ از سوی شعبه ١٠١ دادگاه کیفری بوکان به اتهام  عضویت و همکاری با یکی از احزاب کُرد مخالف نظام، به سه سال و هشت ماه حبس محکوم و پس از اعترض نامبرده، این حکم در دادگاه تجدیدنظر به دو سال و شش ماه حبس تغییر یافتە بود.

روز یکشنبه سیزدهم شهریورماه ١٤٠١، این شهروند کُرد با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به شیوه موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان بوکان آزاد شده بود.

روز پنج‌شنبه سوم شهریورماه ١٤٠١، آقای امینی با پایان مراحل بازجویی از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی ارومیه به زندان بوکان منتقل شده بود.

جلال امینی طی مدت بازداشت از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم بوده است.

روز دوشنبه بیست و چهارم مردادماه ١٤٠١، نیروهای امنیتی با مسدود کردن جاده “میراوا” به بوکان، خودروی این شهروند را متوقف و بدون ارائه حکم قضایی او را بازداشت کردند.

نیروهای امنیتی پس از بازداشت این شهروند به منزل شخصی وی یورش بردند و اقدام به تفتیش آن کرده بودند.

جلال امینی جهت بازجویی به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی ارومیه منتقل شده بود.

جلال امینی همسر عظیمه ناصری، زندانی سیاسی سابق است که مردادماه ١٤٠٠ و دی‌ماه ١٣٩٩ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از چند ماه بازداشت هر دو بار با تودیع قرار وثیقه از زندان مرکزی ارومیه آزاد شده بود.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، متهمان به قتل عمد فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، به دلیل عدم درجه‌بندی قانونی، همگی به قصاص نفس (اعدام) محکوم می‌شوند. پس از محکومیت متهم به اعدام، به عنوان شاکی، خانواده مقتول موظفند بین مرگ و یا گذشت یکی را انتخاب کنند. در پرونده سمیرا، پدربزرگ و مادربزرگ فرزندانش شاکی پرونده محسوب می‌شوند و درخواست مجازات اعدام را برای او کرده‌اند.

ایران با اعدام دست کم ۱۶ زن در سال ۲۰۲۲، بزرگترین اعدام‌کننده زنان در جهان است. در سال جاری میلادی تاکنون نیز دست‌کم ۱۷ زن در ایران اعدام شده‌اند.

در ۶۶ درصد از قتل‌های شناخته شده، زنان به قتل همسر یا شریک زندگی خود متهم شده بودند. طبق قوانین ایران، زن حتی در موارد خشونت خانگی حق طلاق ندارد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید