آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت ( ۱ تا ۷ دی ۱۴۰۲)

آزادی بیان در ایران

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز ( ۱ تا ۷ دی ۱۴۰۲) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۱ دی ۱۴۰۲

ــ صالح نیکبخت، وکیل خانواده ژینا امینی، در بازگشت از سفر فرانسه به ایران در فرودگاه خمینی تهران مورد بازجویی قرار گرفت و علاوه بر گذرنامه و گوشی همراه او، لوح جایزه‌ی آزادی بیان ساخاروف نیز که به ژینا امینی اهدا شده است، توقیف شد.

شنبه ۲ دی

ــ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعتراض به احضار و محکومیت روزنامه‌نگاران، خواستار خویشتن‌داری نهادهای قضایی حکومت از احضار خبرنگاران منتقد شد.

ــ سیدهادی کسایی‌زاده مهابادی، روزنامه‌نگار، که سه‌شنبه‌ی گذشته به دلایل نامعلوم بازداشت شده بود آزاد شد.

ــ حسن سعیدی، عضو سندیکای شرکت واحد و محبوس در بند ۴ زندان اوین، از حق تماس تلفنی در زندان محروم شد.

ــ حکمت صالحی، معلم یکی از روستاهای شهرستان سروآباد، به اتهاماتی ازجمله «توهین به مقدسات» به حکم هیئت تخلفات آموزش و پرورش برای مدت ۲ سال به شهرستان بیجار تبعید شده است.

ــ فروشگاه مرکزی شهرکتاب تهران، که ظهر جمعه به دلیل «حضور بی‌حجابِ مشتریان» و عدم رعایت مقررات صنفی و وزارت کشور پلمب شده بود، پس از رفع پلمب فعالیت خود را از سر گرفت.

یک‌شنبه ۳ دی

ــ سارا دل‌دار، فعال مدنی، به دلیل «توهین به قاسم سلیمانی در صفحه‌ اینستاگرام خود» به یک سال حبس محکوم شده است و در زندان لاکان رشت به ‌سر می‌برد.

ــ مژگان باقری، از فعالان صنفی معلمان فارس، که برای گذراندن ۲ سال حبس در زندان عادل‌آباد شیراز محبوس بود با پابند الکترونیکی حبس خانگی شد.

دوشنبه ۴ دی

ــ علی‌مراد مرادی، مدیر مسئول یک نشریه‌ی اینترنتی، به اتهام «ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه از طریق طرح مسائل نژادی و قومی» در دادگاه کیفری تهران محاکمه شد.

سه‌شنبه ۵ دی

ــ زرتشت احمدی‌راغب، زندانی سیاسی، در اعتراض به پرونده‌سازی برای او به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در زندان قزل‌حصار کرج دست به اعتصاب غذا زد.

ــ ارژنگ مرتضوی، دانشجوی دانشگاه خوارزمی و زندانی سیاسی پیشین، در دادگاه انقلاب استان البرز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور و استفاده از شبکه‌های اجتماعیِ محکوم شد.

چهارشنبه ۶ دی

ـــ

پنج‌شنبه ۷ دی

ــ پرونده‌ی فرشید عابدی، مدیر مسئول یک پایگاه خبری، در پی صدور کیفرخواست به اتهامات «نشر اکاذیب» و «تشویش اذهان عمومی» به دادگاه زاهدان ارجاع شد.

ــ حسن سعیدی، کارگر زندانی، که از روز شنبه بدون ابلاغ قبلی از تماس تلفنی و ملاقات حضوری محروم شده بود، در اقدامی تنبیهی به بند ۸ زندان اوین تبعید شد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید