اعدام سه زن و یک مرد بلوچ در زندان بیرجند/  شمار اعدام‌ها در این روز به هشت تن رسید

اعدام

حکم اعدام چهار زندانی ازجمله یک مرد بلوچ و سه زن در زندان مرکزی بیرجند به اجرا درآمد. پیش‌تر خبر اعدام چهار زندانی دیگر در این روز در زندان بیرجند اعلام شده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز چهارشنبه ششم دی ماه ۱۴۰۲، حکم اعدام یک مرد بلوچ و سه زن در زندان مرکزی بیرجند به اجرا درآمد.

لازم به ذکر است، پیش‌تر خبر اعدام چهار زندانی دیگر در این روز در زندان بیرجند اعلام شده بود. با این حساب شمار اعدام‌های این روز در بیرجند به هشت تن افزایش یافت.

هویت پنج مردی که در این روز اعدام شدند ٰاسماعیل قادرمقام (براهویی)، ۳۲ ساله، اهل زاهدان و شهروند بلوچ، احمد گرگیج، حدودا ۳۰ ساله، اهل زابل و شهروند بلوچ، محمد حصاری، ۵۵ ساله، اهل کرمانشاه، ابراهیم نهتانی، اهل زاهدان و شهروند بلوچ، عبدالغفور گرگی (براهویی)، اهل سیستان و بلوچستان و شهروند بلوچ اعلام شده است.

این پنج زندانی با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند.

علاوه براین در این روز حکم اعدام سه زن نیز به اجرا درآمده که هویت و اتهامات دقیق ایشان اعلام نشده است.

اعدام این هشت زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

اقلیت‌های اتنیکی در ایران در مقایسه با سایر نقاط ایران، با درصد بالاتری در آمار مجازات اعدام حضور دارند. استان سیستان و بلوچستان با ۳۹ اعدام به ازای هر یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ دارای بیشترین سرانه اعدام در کشور بوده است. تحقیقات و نظارت سازمان حقوق بشر ایران نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، حداقل ۱۷۴ زندانی بلوچ اعدام شده‌اند که ۳۰ درصد از کل اعدام‌ها در ایران را شامل می‌شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید