کشته شدن یک کولبر در مناطق مرزی هەنگه‌ژال بانه

احمد صادقی

یک کولبر به‌نام احمد صادقی اهل یکی از روستاهای شهر سقز در پی تیراندازی نیروهای مسلح به گروهی از کولبران در مناطق مرزی بانه جان خودر ار از دست داد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه نهم دی‌ماه ۱۴۰۲، یک کولبر به‌نام احمد صادقی۳۲ ساله و دارای یک فرزند ۹ ساله اهل روستای”قباغلو” از توابع شهر سقز در پی تیراندازی نیروهای مسلح به گروهی از کولبران در مناطق مرزی بانه جان‌ خود را از دست داد.

بر اساس این گزارش، این کولبر بدون اخطار قبلی از فاصله نزدیک در پی تیراندازی نیروهای مسلح به گروهی از کولبران جان خود را از دست داد.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت‌های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده‌ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت افرادی است که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی به کولبری روی می‌آورند.

هرساله ده‌ها تن از کولبران بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، سرما، غرق شدن در رودخانه و سقوط از ارتفاع کشته و یا زخمی می‌شوند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید