انتقال افشین بایمانی از زندان اسدآباد اصفهان به زندان قزل‌حصار کرج

افشین بایمانی

افشین بایمانی زندانی سیاسی از زندان اسدآباد اصفهان به زندان قزل‌حصار کرج منتقل شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر، افشین بایمانی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اسدآباد اصفهان، برای سپری کردن ادامه حبس تعزیری خود به زندان قزل‌حصار کرج، بازگرداده شد.  افشین بایمانی، از سال ۱۳۷۹، در زندان به سر می برد و در مراحل دادرسی ابتدا به اعدام محکوم شد و پس چند سال حکم وی به حبس ابد تغییر کرد.

یکی از نزدیکان این زندانی سیاسی به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفت: آقای بایمانی طی روزهای اخیر از زندان اسدآباد اصفهان به زندان قزلحصار کرج منتقل شد. پنج میلیون تومان تحت عنوان هزینه انتقال توسط مسئولان زندان از وی اخذ شده است.

لازم به اشاره است، افشین بایمانی، چندی پیش، برای انجام کارهای درمانی خود به مرخصی اعزام و سپس به استان اصفهان سفر کرده بود اما در تاریخ ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲، با دستور رئیس شعبه ۱ اجرای احکام دادسرای ناحیه ۳۳ تهران واقع در زندان اوین، توسط ماموران نیروی انتظامی در استان اصفهان، بازداشت و به زندان اسد آباد شهرستان مبارکه، منتقل شده بود.

این زندانی سیاسی، چندی پیش از تعطیلی زندانی رجایی شهر کرج به اندرزگاه ۸ زندان اوین، منتقل شده بود اما در تاریخ ۱۲ شهریور ماه ۱۴۰۲، به همراه ۱۴ زندانی سیاسی دیگر، از زندان اوین خارج و توام با ضرب و شتم به واحد ۳ زندان قزلحصار منتقل شدند و تداوم نگهداری آنها در بدور از شان و مقام انسانی آنها در میان زندانیان غیر سیاسی و متهم به قتل عمد، سرقت مسلحانه و سایر جرائم خش، بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در این زندان، بازتاب رسانه ای گسترده ای پیدا کرده است.

لازم به اشاره است، در بهمن ماه سال ۱۳۹۷، شعبه ۲۲ دادگاه انقلاب تهران حکم مصادره حساب بانکی دختر افشین بایمانی که در زمان بازداشت پدرش ۶ ماه داشت صادر کرده بود و در ادامه نیز در تاریخ ۱۰ خرداد ماه ۱۳۹۹، ماموران (ستاد اجرائی فرمان امام) برای اجرای بخش دیگری از حکم قضایی صادر شده بر علیه افشین بایمانی، زمین متعلق وی را که در شهرستان رامهرمز از توابع استان خوزستان واقع شده بود را توقیف کردند.

افشین بایمانی، در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۷۹، به اتهام کمک به فرار برادرش ـ مهدی بایمانی  ـ فعال سیاسی که متهم به عضویت و فعالیت در سازمان مجاهدین خلق بود به همراه همسر و فرزندانش بازداشت و برای تشکیل پرونده قضایی به سلول انفرادی در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات واقع در زندان اوین، منتقل و چندین ماه در بلاتکلفی بسر بردند و پس از اتمام بازجوئی ها و آغاز مراحل دادرسی، پرونده افشین بایمانی، توسط شعبه دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام (ارتباط با مجاهدین خلق) بررسی و حکم اعدام وی صادر شد و این حکم پس از ارجاع پرونده به دادگاه تجدید نظر استان تهران هم تائید شد اما پس از ۶ سال حکم او با یک درجه تخفیف در مجازات به حبس ابد تقلیل پیدا کرد.

ابن زندانی سیاسی، در تاریخ ۸ مرداد ماه ۱۳۹۰، پس از نوشتن شکایت‌نامه به احمد شهید ـ گزارشگر وقت ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران، تحت فشار مضاعف قرار گرفت و اعتصاب غذا کرده بود.

پیشتر هم اواسط آبان ۱۳۹۳، زمانی که افشین بایمانی زندان رجایی شهر کرج بسر میبرد به صورت غیررسمی مسئولان آن زندان به وی اطلاع داده بودند که پرونده ای جدید با اتهامات (توهین به مقدسات) و (توهین به رهبری) از بابت پرونده ای جدید برای وی تشکیل شده بود.

این زندانی سیاسی در ۲۸ دی ۱۳۹۳ به طور ناگهانی، به بند ۷ سپاه مستقر در زندان رجائی شهر کرج منتقل و پس از  تحمل ۴۱ روز سلول انفرادی و شکنجه به بند ۴ سالن ۱۲ این زندان منتقل شده بود.

وی همراه با دیگر زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر در مرداد ماه سال ۱۳۹۶ با ضرب و شتم به سالن فوق امنیتی ۱۰ این زندان منتقل شدند. او و دیگر همبندها در اعتراض به این انتقال ناگهانی اعتصاب غذا کردندو اعتراض خود را تا ۴۰ روز ادامه دادند که بازتابها و حمایتهای بین المللی و داخلی بسیاری را به همراه داشت.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید