زخمی شدن شماری از کولبران ازجمله دو کولبر کودک در مناطق مرزی نوسود

نوید اعظمی و آرش کریمی

نیروهای مسلح مستقر در مناطق مرزی نوسود در پی پرتاب سنگ به گروهی از کولبران تعدادی را زخمی کردند. در میان کولبران زخمی دو کودک کولبر نیز زخمی شده اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بامداد روز یک‌شنبه ۲۴ دی ماه ۱۴۰۲، در پی پرتاب سنگ به گروهی از کولبران دو کولبر به‌نام‌های نوید اعظمی ١۶ ساله و آرش کریمی ١٨ هر دو اهل جوانرود در مناطق مرزی نوسود زخمی شدند.

بر اساس این گزارش، نیروهای مسلح در پل دو آب مسیر نوسود، با سنگ به ماشین‌های کولبران حمله کردند کە در نتیجە چندین کولبر از ناحیە سر مجروح شدند. کولبران زخمی بعد از مداوا در بهداری نوسود بە جوانرود اعزام شدند.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت‌های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت افرادی است که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی به کولبری روی می‌آورند.

هرساله ده‌ها تن از کولبران بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، سرما، غرق شدن در رودخانه و سقوط از ارتفاع کشته و یا زخمی می‌شوند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید