انتقال فرهاد سلیمی، به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام در زندان قزل‌حصار کرج

فرهاد سلیمی

فرهاد سلیمی، زندانی عقیدتی کُرد، زندانی عقیدتی سیاسی جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شد. او نزدیک به سه هفته گذشته را در اعتصاب تر به سر برده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه  ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲، ماموستا فرهاد سلیمی، زندانی عقیدتی کُرد، جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شد. این زندانی نزدیک سه هفته گذشته را در اعتصاب به سر‌ برده است.

وضعیت ماموستا فرهاد سلیمی، زندانی عقیدتی کُرد، بسیار نگران‌کننده است. اعتصاب غذای سه هفته‌ای او که از روز ۱۰ دی‌ماه آغاز شده، وضعیت سلامتی او را به‌شدت وخیم کرده است. انتقال او به سلول انفرادی نیز نگرانی‌ها را در مورد سلامتی و جان او افزایش می‌دهد.

ماموستا فرهاد سلیمی به اتهامات سیاسی و امنیتی بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان به سر می‌برد. او در دادگاهی ناعادلانه به اعدام محکوم شده است.

اعتصاب غذای ماموستا سلیمی در اعتراض به وضعیت نامناسب زندان، بی‌عدالتی در دادگاه و خطر اجرای حکم اعدام او صورت گرفته است.

انتقال او به سلول انفرادی می‌تواند خطر اجرای حکم اعدام او را افزایش دهد. مقامات جمهوری اسلامی سابقه طولانی در استفاده از سلول‌های انفرادی برای شکنجه و کشتن زندانیان سیاسی دارند.

۱۰ دی ۱۴۰۲، انور خضری، کامران شیخه، خسرو بشارت و ماموستا فرهاد سلیمی چهار تن از زندانیان عقیدتی محکوم به اعدام به ‌دنبال انتقال داوود عبداللهی به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام او و خطر جدی حکم اعدام خودشان دست به اعتصاب غذای تر زدند.

۱۲ دی ۱۴۰۲، حکم اعدام داوود عبداللهی، زندانی عقیدتی پس از یک هفته انتقال به سلول انفرادی زندان قزلحصار کرج در این زندان اجرا شد. همچنین حکم اعدام قاسم آبسته و ایوب کریمی دیگر زندانیان عقیدتی کُرد در روزهای ۱۴ آبان و ۸ آذر ۱۴۰۲ در زندان قزلحصار اجرا شد.

بعد از اجرای حکم اعدام قاسم آبسته و ایوب کریمی نهادهای امنیتی به خانواده دیگر زندانیان گفته بودند سکوت کنید تا حداقل جنازه اعدام‌شدگان را تحویل بگیرید.

پرونده این زندانیان بسیار مبهم و پر از نقایص حقوقی و روند دادرسی ناعادلانه است. تاکنون هیچ وکیلی پرونده آنها را ندیده و خود زندانیان بارها تاکید کرده‌اند احکام آنها در نتیجه اعترافات اجباری زیر شکنجه و ماه‌ها بازداشت و بازجویی در سلول انفرادی بوده است.

این زندانیان عقیدتی در یک پرونده مشترک به اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شده‌اند. پس از ۱۴ سال حبس حکم اعدام قاسم آبسته، ایوب کریمی و داوود عبداللهی به ترتیب در ۱۴ آبان، ۸ آذر و ۱۲ دی ۱۴۰۲ در زندان قزلحصار کرج به اجرا درآمد.

پروند این زندانیان در سال ۱۳۹۸، پس از قطعی شدن حکم اعدام به دیوان عالی کشور ارجاع داده شد. همچنین در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۹، شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور درخواست دادرسی این زندانیان عقیدتی محکوم به اعدام را رد کرده بود.

انور خضری، کامران شیخه، خسرو بشارت، داوود عبداللهی، فرهاد سلیمی، قاسم آبسته و ایوب کریمی در فاصله زمانی اواسط آذر تا اوایل بهمن ۱۳۸۸ در شهرهای سقز و مهاباد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شدند. این ۷ زندانی عقیدتی به مدت چند ماه در این بازداشتگاه امنیتی برای انجام اعترافات اجباری مورد شکنجه جسمی و روحی قرار گرفتند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید