اعدام محمد قبادلو، یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در زندان قزل‌حصار کرج

محمد قبادلو

روز سه‌شنبه سوم بهمن  ماه ۱۴۰۲، محمد قبادلو، یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایران، اعدام شد. وکیل قبادلو در این‌باره نوشت: با وجود نقض حکم اعدام آقای قبادلو در دیوان عالی کشور ابلاغیه تعیین تاریخ اجرای حکم اعدام موکلش برای روز سه شنبه سه بهمن ماه، را دریافت کرده است.وکیل قبادلو این اقدام را نافی حقوق قانونی موکل خود دانسته و آن را معادل با قتل قانونی می‌داند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، محمد قبادلو، یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایران، سحرگاه سه‌شنبه سوم بهمن در زندان قزل‌حصار استان البرز اعدام شد. او به اتهام زیرگرفتن عمدی گروهی از ماموران نیروی انتظامی و قتل استوار فرید کرم‌پور متهم شده بود.

طبق اظهارات وکیل حکم اعدام قبادلو در دیوان عالی کشور نقض شده بود و در نهایت بامداد سه‌شنبه در زندان قزل‌حصار اجرا شد.

این اقدام واکنش‌هایی را در رسانه‌های اجتماعی برانگیخت و برخی از کاربران اعدام قبادلو را “قتل فراقضایی” و “جنایت” خواندند.

قبادلو در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ در تهران بازداشت شده بود. او در دادگاه به زیرگرفتن عمدی گروهی از ماموران نیروی انتظامی و قتل استوار فرید کرم‌پور متهم شد. قبادلو این اتهامات را رد کرده بود و گفته بود که در جریان اعتراضات به دلیل ترس از تیراندازی ماموران نیروی انتظامی، با خودروی خود از محل فرار کرده است.

اجرای حکم اعدام قبادلو با انتقادات گسترده‌ای از سوی سازمان‌های حقوق بشری و فعالان حقوق بشر روبرو شد.

قبادلو یکی از چندین معترض بازداشت‌شده در اعتراضات ۱۴۰۱ بود که به اعدام محکوم شده بود. اعدام او بار دیگر توجهات را به استفاده از مجازات اعدام در ایران جلب کرد.

محمد قبادلو نهمین معترض اعتراضات سال گذشته است که اعدام می‌شود. در ۲۲ روز نخست سال جدید میلادی، دست‌کم ۴۹ نفر در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید