اعدام فرهاد سلیمی در زندان قزل‌حصار کرج

فرهاد سلیمی

فرهاد سلیمی، زندانی مذهبی کُرد، در زندان قزلحصار کرج اعدام شد. او به اتهام قتل امام جمعه اهل سنت مهاباد، عبدالرحیم تینا، به اعدام محکوم شده بود اتهامی که در طول ۱۴ سال حبس آن را همواره رد کرده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه‌شنبه سوم بهمن ماه، فرهاد سلیمی، زندانی مذهبی کُرد، در زندان قزلحصار کرج اعدام شد. او در سال ۱۳۸۸ به اتهام قتل امام جمعه اهل سنت مهاباد،عبدالرحیم تینا، بازداشت و به اعدام محکوم شد.

سلیمی در طول ۱۴ سال حبس خود، همواره اتهام قتل امام جمعه مهاباد را رد کرده و گفته بود که این اتهام را در جریان بازجویی‌های تحت شکنجه پذیرفته است. او همچنین گفته بود که در آن زمان تحت فشار قرار داشته و از ترس مرگ به این اتهام اعتراف کرده است.

انتقال سلیمی به سلول انفرادی در اوایل بهمن ماه ۱۴۰۲، نگرانی‌ها درباره احتمال اعدام او را افزایش داده بود. عفو بین‌الملل و سایر نهادهای حقوق بشری از مقامات ایرانی خواسته بودند تا از اعدام سلیمی جلوگیری کنند.

در نهایت، حکم اعدام سلیمی روز سه‌شنبه سوم بهمن ماه اجرا شد. این اعدام با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی فعالان حقوق بشر و گروه‌های سیاسی مواجه شد.

جان سه هم‌پرونده‌ای دیگر فرهاد سلیمی، یعنی خسرو بشارت، کامران شیخه و انور خضری، در خطر است. این سه نفر نیز به اتهام قتل امام جمعه اهل سنت مهاباد بازداشت و به اعدام محکوم شده‌اند.

این سه نفر نیز مانند فرهاد سلیمی، همواره اتهام قتل امام جمعه مهاباد را رد کرده‌اند و گفته‌اند که این اتهام را در جریان بازجویی‌های تحت شکنجه پذیرفته‌اند. آنها همچنین گفته‌اند که در آن زمان تحت فشار قرار داشته‌اند و از ترس مرگ به این اتهام اعتراف کرده‌اند.
اعدام و یک پروندهبازداشت و مراحل دادرسی:

خسرو بشارت، کامران شیخه، انور خضری، فرهاد سلیمی، قاسم آبسته، ایوب کریمی و داوود عبداللهی، هفت زندانی عقیدتی کُرد، در آذر ۱۳۸۸ به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

آن‌ها پس از دستگیری به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل و پس از ماه‌‎ها نگهداری در بازداشتگاه این نهاد امنیتی، به تهران اعزام شدند.

این زندانیان شش ماه نیز در سلول‌های انفرادی بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی قرار گرفتند.

آن‌ها نهایتا در تاریخ ۲۵ فروردین‌ ۱۳۹۱ به زندان رجایی‌شهر کرج انتقال یافتند و مرداد امسال، پس از تعطیلی زندان رجایی‌شهر به زندان قزل‌حصار کرج منتقل شدند.

این هفت زندانی اهل سنت، اسفند ۱۳۹۴ از سوی محمد مقیسه، رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به اعدام محکوم شدند.

حکم صادر شده بهمن‌ ۱۳۹۸ پس از سال‌ها کشمکش قضایی از سوی شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور تایید و در شهریور ۱۳۹۹ درخواست اعاده دادرسی این زندانیان در دیوان عالی کشور رد شد.

این افراد با اتهاماتی از جمله «محاربه»، «افساد فی‌ الارض»، «هواداری از گروه‌های سلفی» و «قتل» عبدالرحیم تینا که در تاریخ هفت مهر ۱۳۸۷ به دست افراد ناشناس کشته شد، روبه‌رو شده‌اند.

عبدالرحیم تینا امام جماعت مسجد خلفای راشدین شهرستان مهاباد بود.

تمامی متهمان این پرونده بارها در نامه‌هایشان که در سال‌های گذشته از سوی نهادهای حقوق بشری منتشر شدند، بر بی‌اساس بودن اتهام‌های انتسابی به خود تاکید کردند.

اعدام فرهاد سلیمی، بار دیگر توجه‌ها را به وضعیت حقوق بشر در ایران جلب کرد. این اعدام نشان داد که مقامات ایرانی همچنان به اعدام به عنوان یک مجازات بی‌رحمانه و غیرانسانی متوسل می‌شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید