تغییر حکم اعدام ماهان صدرات مرنی توسط دیوان عالی کشور به (نفی بلد)

ماهان صدرات مرنی

روز سه‌شنبه سوم بهمن ماه ۱۴۰۲، مرکز رسانه قوه قضاییه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که حکم اعدام ماهان صدرات مرنی، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، توسط دیوان عالی کشور نقض و پس از ارسال پرونده به شعبه هم عرض، وی به «نفی بلد» و تبعید محکوم شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ماهان صدرات مرنی، که در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بازداشت شده بود، این زندانی پیش‌تر به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، به اعدام محکوم شده بود. این حکم توسط دیوان عالی کشور رد و حکم ایشان «به نفی بلد به تحمل ۱۰ سال حبس در تبعید زندان کلیبر آذربایجان شرقی» تغییر کرده است.

مرکز رسانه قوه قضاییه در این خصوص اعلام کرد که پس از ارسال پرونده آقای صدرات مرنی به شعبه هم عرض، وی مجددا به محاربه متهم شده است، اما حکم اعدام وی از بابت این اتهام «به نفی بلد به تحمل ۱۰ سال حبس در تبعید زندان کلیبر آذربایجان شرقی» تغییر کرده است. به نوشته میزان، ماهان صدرات مرنی همچنین «از جهت اجتماع و تبانی به تحمل پنج سال حبس، از جهت فعالیت تبلیغی به تحمل یک سال حبس» محکوم شده است.

گفته میشود، مجازات اشد یعنی «نفی بلد» در خصوص آقای صدرات مرنی قابل اجرا خواهد بود.

دادگاه همچنین در خصوص اتهام ایراد جرح عمدی برای آقای صدرات مرنی قرار موقوفی تعقیب صادر کرده است.

اوایل آبان ماه ۱۴۰۱ جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ماهان صدرات مرنی، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شد.

آقای صدرات مرنی به “محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” به دفاع از خود پرداخت. او همچنین با شکایت شکات به عناوینی همچون “آتش زدن موتورسیکلت و تخریب گوشی شاکی خصوصی و ایراد جرح عمدی با چاقو” متهم شد.

او نهایتا به اعدام محکوم و پرونده وی پس از پذیرش درخواست اعاده دادرسی، برای رسیدگی مجدد به دادگاه هم عرض صادرکننده رأی ارجاع شد.

این زندانی سیاسی که در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بازداشت شده بود، در حال حاضر بدون رعایت اصل تفکیک جرایم در کنار زندانیان جرایم خشن در زندان رجایی شهر کرج نگهداری می شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید