خطر اجرای حکم قصاص چشم یک معترض در چهارمحال و بختیاری

مهدی موسویان

روز چهارشنبه چهار بهمن ماه ۱۴۰۲، مهدی موسویان، که در جریان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در فرخ‌شهر استان چهارمحال و بختیاری بازداشت شد، به اتهام پرتاب سنگ به سوی یک مامور نیروی انتظامی و کور شدن چشم چپ این مأمور محاکمه شد. موسویان به قصاص چشم محکوم شده است. او همچنان در دادگاه اتهام خود را رد کرده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مهدی موسویان، جوان ۲۴ ساله‌ای که در جریان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در فرخ‌شهر استان چهارمحال و بختیاری بازداشت شد، به اتهام پرتاب سنگ به سمت یک مأمور نیروی انتظامی و کور شدن چشم چپ این مأمور محاکمه شد. او در دادگاه اتهام خود را رد کرد، اما دادگاه او را به قصاص چشم محکوم کرد.

خانواده آقای موسویان برای پرداخت دیه تلاش فراوانی کرده‌اند و زندگی‌شان را فروخته‌اند، اما قادر نشده‌اند مبلغ دیه را تهیه کنند. گفته می‌شود که شاکی ۱۴ میلیارد تومان دیه خواسته است.

اکنون آقای موسویان در زندان شهرکرد به سر می‌برد و قرار است طی روزهای آینده حکم قصاص او اجرا شود.

این حکم با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی فعالان حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر مواجه شده است. آنها این حکم را غیرانسانی و غیرقانونی دانسته‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران در بیانیه‌ای خواستار توقف فوری اجرای این حکم شده است. این سازمان گفته است که این حکم «یک نمونه آشکار از انتقام‌جویی سیستماتیک حکومت ایران علیه معترضان است».

سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای گفته است که این حکم «یک عمل خشونت‌آمیز و غیرانسانی است». این سازمان خواستار آزادی فوری آقای موسویان و لغو حکم قصاص او شده است.

در حال حاضر، وضعیت آقای موسویان نامشخص است. مشخص نیست که آیا حکم قصاص او اجرا خواهد شد یا خیر.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید