زینب جلالیان، زندانی سیاسی کُرد در اعتراض به اعدام دو زندانی سیاسی دست به اعتصاب غذا زد

زینب جلالیان

روز چهارشنبه چهار بهمن ماه ۱۴۰۲، زینب جلالیان، زندانی سیاسی کُرد که در زندان یزد به سر می‌برد، در محکومیت اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی، دو زندانی سیاسی دیگر، اعلام کرد که اعتصاب غذا خواهد کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، حکم اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی، دو زندانی سیاسی، سحرگاه سه‌شنبه ۳ بهمن‌ماه اجرا شد. این دو زندانی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «قتل یک مأمور امنیتی» بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند.

زینب جلالیان در پیامی که از زندان یزد منتشر کرد، گفت: «در اعتراض به اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی، دو زندانی سیاسی، اعتصاب غذا خواهم کرد. این اعدام‌ها جنایتی دیگر از سوی حکومت ایران است که در راستای سرکوب مخالفان سیاسی انجام شده است.»

زینب جلالیان پیش‌تر نیز بارها در اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران اعتصاب غذا کرده است.

اعتصاب غذای زینب جلالیان در محکومیت اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی، واکنش‌های زیادی را در داخل و خارج از ایران برانگیخته است. بسیاری از فعالان حقوق بشر و سیاسی، این اعتصاب غذا را اقدامی شجاعانه و در راستای دفاع از حقوق بشر دانسته‌اند.

در پی اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی، ۶۱ زندانی سیاسی و عقیدتی در بند زنان زندان اوین نیز اعلام کردند که «در اعتراض به اعدام و برای توقف اعدام» روز پنج‌شنبه پنجم بهمن «اعتصاب غذای عمومی» خواهند کرد.

زینب جلالیان زادهٔ ۱۳۶۱ فعال سیاسی کرد ایرانی است که در سال ۱۳۸۸ به اتهام محاربه از طریق عضویت در گروه پژاک به اعدام محکوم شد.

محکومیت وی در سال ۱۳۹۰ به حبس ابد کاهش یافت. زینب جلالیان، از سال ۱۳۸۶ در زندان به سر می‌برد و سنگین‌ترین حکم محکومیت (حبس ابد) را در میان زندانیان سیاسی زن دارد.

جلالیان از ۱۳۸۶ بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد و خانواده‌اش می‌گویند که پیگیری‌های آن‌ها برای مرخصی فرزندشان تاکنون بی‌نتیجه بوده‌است. زینب جلالیان در حال حاضر در زندان یزد زندانی است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید