تایید حکم اعدام یک زندانی سیاسی در دیوان عالی کشور

یوسف احمدی، محمد کریمی، باسط کریمی و محمد فیضی

روز چهارشنبه چهار بهمن ماه ۱۴۰۲، حکم اعدام یوسف احمدی، زندانی سیاسی کُرد اهل بانه، توسط شعبه ٣٩ دیوان عالی کشور تأیید شد. هم‌پرونده‌ای های این زندانی به‌نام‌های محمد کریمی، باسط کریمی و محمد فیضی در جمعاً به ۶۵ سال حبس محکوم شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، یوسف احمدی در اردیبهشت ۱۳۹۹، بدون ارائه حکم قضایی، توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد. او به همراه سه زندانی سیاسی دیگر اهل بانه، محمد کریمی، باسط کریمی و محمد فیضی، به اتهام “همکاری با یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران” متهم شد.

این چهار شهروند پس از بازداشت، در بازداشتگاه‌های امنیتی تحت شکنجه شدید قرار گرفتند. آنها مجبور شدند اعترافات اجباری مبنی بر همکاری با حزب دمکرات کردستان ایران بدهند.

در دادگاه، یوسف احمدی اتهامات وارده را رد کرد و گفت که اعترافاتش در بازداشتگاه تحت شکنجه گرفته شده است. با این حال، دادگاه او را به اتهام “بغی” به اعدام محکوم کرد.

براساس حکم دادگاه بدوی، یوسف احمدی به اتهام «بغی» به اعدام، محمد کریمی به اتهام «معاونت در بغی» به بیست و پنج سال حبس، باسط کریمی به اتهام «معاونت در بغی» به بیست سال حبس و محمد فیضی به اتهام «معاونت در بغی» به بیست سال حبس محکوم شدند.

آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این چهار شهروند در تاریخ پنجم شهریورماه در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج برگزار و حکم صادره علیه آنان در تاریخ یازدهم شهریورماه صادر و در تاریخ دوازدهم شهریورماه به آنها ابلاغ شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید