آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت ( ۲۹ دی تا ۶ بهمن ۱۴۰۲)

آزادی بیان

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز ( ۲۹ دی تا ۶ بهمن ۱۴۰۲) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۲۹ دی

__

شنبه ۳۰ دی

ــ خسرو علیکُردی، وکیل دادگستری، به اتهام «فعالیت تبلیغی به نفع گروه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی» به یک سال حبس، دو سال تبعید به شهرستان نهبندان، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، دو سال محرومیت از اشتغال در حرفه وکالت و دو سال منع حضور در فضای مجازی محکوم شد.

ــ محمود بهشتی لنگرودی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان تهران، با گشایش پرونده‌ای تازه با اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «نشر اکاذیب» به دادگاه احضار و پس از تفهیم اتهام با قرار کفالت ۱۰۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شد.

یکشنبه ۱ بهمن

ــ توماج صالحی، خواننده‌ی رپ اعتراضی، به دو جرم تازه‌ی «معاونت در بغی» و «اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرایم علیه امنیت ملی» متهم شد.

ــ پخشان عزیزی، روزنامه‌نگار و مددکار اجتماعی، پس از بالغ بر چهارماه بازداشت در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات به بند زنانِ زندان اوین منتقل شد.

ــ ابوبکر توحیدی (میربلوچ‌زهی)، فیلم‌بردار بازداشت‌شده‌ی مسجد مکی زاهدان، به ۶ ماه زندان محکوم شد.

ــ محمدامین حسین میرزایی‌بنی (مدیرمسئول خبرگزاری برنا) به اتهام «نشر اکاذیب و مطالب خلاف واقع» و سیدهادی کسایی‌زادگان (مدیرمسئول نشریه میدان آزادی) به اتهام «انتشار اسناد محرمانه» در دادگاه جرائم سیاسی و مطبوعاتی مجرم شناخته شدند.

ــ با حکم تجدیدنظر هیئت تخلفات اداری استان البرز، سه فعال صنفی معلمان ــ رحمان عابدینی، لطف‌اله‌جمشیدی و غلامعلی شهریاری ــ به‌ترتیب ۳ماه، ۲ماه و یک‌ماه انفصال خدمت شدند.

دوشنبه ۲ بهمن

ــ وسیم‌علی بلوچ، خواننده‌ی اهل چابهار، بازداشت شد. از دلایل بازداشت و محل نگه‌داری او اطلاعی در دست نیست.

ــ غزاله زارع، روزنامه‌نگار و فعال حقوق کودکان کار، در دادگاه انقلاب خرم‌آباد به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «سیاه‌نمایی» به یک سال حبس و به اتهام «تشکیل دسته‌جات و گروه» به ۲ سال حبس و خواندن کتاب «ایران فردا» زیر نظر دادگستری محکوم شد.

ــ عزیز قاسم‌زاده، معلم محبوس در زندان لاکان رشت، از آموزش و پرورش اخراج شد.

سه‌شنبه ۳ بهمن

ــ در پی تهدید دادستان گرگان، مأموران امنیتی پس از تفتیش منزل الهه رمضان‌پور، روزنامه‌نگار حوزه‌ی سلامت، لوازم شخصی و الکترونیکی او را ضبط کردند.

ــ هدی (زهره) توحیدی (روزنامه‌نگار) با پایان دوران محکومیت، و محمد شباهتی (دانشجوی دانشگاه تهران که هفته‌ی گذشته به دلیلی نامعلوم بازداشت شده بود) از زندان اوین آزاد شدند.

ــ به گزارش یک روزنامه‌ی محلی در استان چهارمحال و بختیاری، استانداری از شماری از فعالان رسانه‌ای این استان شکایت کرده است.

ــ فرهاد سلیمی (زندانی عقیدتی پس از تحمل ۱۵ سال حبس)، و محمد قبادلو (از بازداشت‌شدگان جنبش آزادی‌خواهانه‌ی سال گذشته، با وجود نقض حکم‌اش در دیوان‌عالی) اعدام شدند.

چهارشنبه ۴ بهمن

ــ ارسلان رسولی عمارلویی (نویسنده اهل کلاردشت) در پی محکومیت به شش‌ماه حبس، بازداشت و به زندان نوشهر منتقل شد.

ــ ساسان چمن‌آرا، هنرمند زندانی، با قرار کفالت از بازداشتگاه اداره اطلاعات ایلام آزاد شد.

ــ به گزارش یک خبرنامه‌ی دانشجویی، حراست دانشگاه الزهرا با عکس‌برداری از آثار ارائه‌شده‌ی دانشجویان هنر و یادداشت نام دانشجویانی که آثارشان به‌زعم آنان موضوعاتی نامتعارف است، برای دانشجویان پرونده‌سازی می‌کند.

ــ مجلس شورای اسلامی از یک هفته‌نامه به اتهام «نشر اکاذیب» و «اصرار بر برجسته‌سازی یک خبر دروغ» شکایت کرد.

پنجشنبه ۵ بهمن

ــ پریسا صالحی، روزنامه‌نگار، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب کرج به یک سال حبس، تبعید، ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

ــ هاشم خواستار، معلم محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، با وجود حال نامساعد جسمی از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید