زخمی‌شدن یک کولبر در مناطق مرزی مریوان-ساوجی

زانیار فیضی

روز یک‌شنبه هشتم بهمن ماه ۱۴۰۲، زانیار فیضی کولبر اهل شهر مریوان در پی تیراندازی نیروهای مسلح به گروهی از کولبران زخمی شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، یک‌شنبه هشتم بهمن‌ماه، یک کولبر به‌نام زانیار فیضی متاهل و دارای دو فرزند، اهل روستای “آلمانه” از توابع مریوان  در مناطق مرزی “ساوجی” در پی تیراندازی نیروهای مسلح به گروهی از کولبران زخمی شد.

این کولبر بدون اخطار از فاصله نزدیک مورد هدف تیراندازی قرار گرفته است. زانیار به مراکز درمانی منتقل شده است اما از شدت جراحات وارده به وی اطلاع دقیقی در دست نیست.

شلیک مستقیم به کولبران که برای تامین معیشت خود و خانواده‌شان در شرایط سخت و طاقت‌فرسای کولبری کار می‌کنند، به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

زخمی شدن زانیار فیضی، پدر دو فرزند، بار دیگر نشان می‌دهد که جان کولبران در معرض خطر دائمی است و بی‌توجهی به وضعیت این قشر زحمتکش به فاجعه‌های انسانی منجر می‌شود.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت‌های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت افرادی است که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی به کولبری روی می‌آورند.

هرساله ده‌ها تن از کولبران بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، سرما، غرق شدن در رودخانه و سقوط از ارتفاع کشته و یا زخمی می‌شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید