گزارشی از آخرین وضعیت مطلب احمدیان در زندان اوین/ این زندانی علیرغم گذشت چهارده سال حبس از خدمات پزشکی محروم شده است

مطلب احمدیان

وضعیت مطلب احمدیان، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، به شدت نگران کننده است. محرومیت او از مرخصی به مدت ۱۴ سال و عدم رسیدگی پزشکی به بیماری‌های متعددش، نقض آشکار حقوق بشر و ظلمی غیرقابل توجیه است. مطلب احمدیان از سال ۱۳۸۸ در زندان به سر می‌برد و در این مدت حتی یک روز مرخصی به او تعلق نگرفته است. این در حالی است که او از بیماری‌های متعددی از جمله عفونت بیضه، سرطان اثنی‌عشر و تنگی کانال نخاع رنج می‌برد و نیاز به مراقبت‌های پزشکی تخصصی دارد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مطلب احمدیان که از سال ۱۳۸۸ تاکنون در زندان به سر می‌برد، اکنون با درد شدید ناشی از بیماری‌های متعددی چون عفونت بیضه و سرطان اثنی‌عشر دست و پنجه نرم می‌کند. کارشکنی مسئولان زندان در اعزام او به مراکز درمانی، جان این زندانی سیاسی را در معرض خطر جدی قرار داده است. بی‌توجهی به سلامتی و نیازهای اولیه انسانی مطلب احمدیان، مصداق بارز شکنجه و رفتار غیرانسانی است.

یکی از نزدیکان خانواده این زندانی، ضمن بیان اینکه “آقای احمدیان در همان روزهای ابتدایی پس از دستگیری  متحمل شکستگی‌ها و آسیب‌های جدی شد که پیامدهای آن تا به امروز همراهش است”، گفت: “وی قربانی انواع شکنجه در بازداشت‌گاه‌های متعدد از جمله سردشت، ارومیه، مهاباد، سقز، سنندج، کرمانشاه و ۲۰۹ اوین بوده است.”

امیرسالار داودی، وکیل دادگستری پیش‌تر بر نبود امکانات پزشکی مناسب و تعلل در اعزام این زندانی به مراکز درمانی تاکید کرد. آقای داودی در سال ۱۴۰۰ طی گفتگویی در شبکه های اجتماعی اعلام کرد: در دورانی که در زندان رجایی‌شهر کرج با او هم‌بند بودم، از نزدیک شاهد بودم که چطور مطلب درد می‌کشد. با اینکه برخی از بیماری‌های او حالت اورژانسی دارند، کماکان با اعزام او به بیمارستان مخالفت می‌ شود.

امیرسالار داودی در ادامه ضمن اشاره به “هزینه‌های سنگین داروهای مطلب احمدیان” که ماهانه ناچار به تهیه آن‌ها است، یادآور شد که “زندان هیچ‌کدام از هزینه‌های‌ دارویی او را تقبل نمی‌کند.”

آقای احمدیان از شش ماه پیش از ابتلای خود به سرطان اثنی‌عشر مطلع شده، اما به‌دلیل مفقود شدن پرونده پزشکی، اعزام‌های درمانی‌اش به بیمارستان به تاخیر افتاده است.

یکی از نزدیکان آقای احمدیان گفت: “در آخرین مورد از کارشکنی مسئولان در اعزام این زندان به مراکز درمانی، به او گفته شد که خودرویی برای انتقالش به بیمارستان وجود ندارد”.

این زندانی سیاسی بدون یک روز مرخصی، چهارده سال است که در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران به سر می‌برد و تجربیات دردناکی را پشت سر گذاشته است.

یک زندانی سابق که مدتی را در زندان رجایی شهر در کنار مطلب احمدیان سپری کرده بود، گفت: “یکی از خاطرات بسیار دردناک آقای احمدیان به سال ۱۳۸۹ برمی‌گردد، یعنی زمانی که در اداره اطلاعات ارومیه چندین بار با باتوم به او تجاوز می‌کنند. همچنین در زمستان همان سال، او را برای ساعت‌ها در حیاط اداره اطلاعات سنندج لخت مادرزاد کرده و بعد از خیس کردن با آب سرد، مورد ضرب‌وشتم قرار می‌دهند.”

عدم رسیدگی درمانی کافی، دخالت‌های مستقیم نهادهای امنیتی، عدم موافقت با درخواست عدم تحمل کیفر و مانع‌تراشی‌های مداوم مسئولان در رسیدگی پزشکی به این زندانی، نه تنها وضعیت جسمانی او را وخیم‌تر کرده بلکه حقوق ابتدایی او را به‌طور جدی نقض کرده است.

خانواده یکی از هم بندیان این زندانی گفت: “در همان روزهای ابتدایی پس از دستگیری، سه مهره کمر، دندان‌های جلو، زانوی راست و بینی‌ مطلب احمدیان در اثر ضرب‌وشتم شکسته شد. ابتلای او به پارگی بیضه، عفونت ادراری، تضعیف شدید سیستم ایمنی و ناراحتی‌های اعصاب، همه از عوارض این ضرب‌و‌شتم توسط ضابطان در دوران بازداشت است. سال ۹۸ پزشک متخصص دستور تزریق ژل به ناحیه نخاعی داد که با نامه نگاری مسئول بهداری و رئیس زندان موفق به گرفتن آنها نشد. نهایتا سال ۹۹ از خارج از زندان دارو تهیه و تزریق شد. بعد از مرخص شدن از بیمارستان، مطلب برای مدتی در زندان سرپا شد، اما متاسفانه به‌دلیل عدم مراقبت‌های کافی، ماده تزریق شده به نخاع او وارد شد و منجر به تنگی کانال نخاع و در نتیجه بی‌حسی و فلج مکرر دست و پای او شد. این زندانی سیاسی به دلیل عارضه نخاعی باید هر شش ماه یکبار تحت آزمایش ام آر آی قرار گرفته و همچنین جهت جلوگیری از پیشرفت بیماری و درمان به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.”

مطلب احمدیان در تاریخ ۱۳ مهرماه ۱۳۸۹ بازداشت و پس از حدود ۲۳۰ روز تحمل سلول انفرادی در پرونده اول خود به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از گروه های اپوزیسیون، به ۳۰ سال حبس در تبعید در زندان میناب محکوم شد و در تاریخ ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ به زندان سقز منتقل شد.

وی همچنین در دو پرونده در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۹۰ با اتهام تردد غیرمجاز از مرزهای کشور به پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت و یک سال حبس تعزیری محکوم شد. آقای احمدیان در مردادماه سال ۹۷ توسط شعبه ۱ دادگاه کیفری یک استان کردستان به اتهامات “مشارکت در قتل” به ۸ سال حبس تعزیری و پرداخت نصف دیه کامل (دو دیه کامل برای ۴ متهم پرونده) و به اتهام “ضرب و جرح عمدی” از بابت همان پرونده به ۱ سال حبس و پرداخت ۲۰ میلیون تومان (۸۰ میلیون تومان برای ۴ متهم پرونده) بابت دیه فرد مجروح شده درگیری محکوم شد.

آقای احمدیان پس از ابلاغ این حکم در ابتدای شهریورماه ۹۷ از زندان مرکزی سنندج به زندان اوین منتقل شد. او مجددا اواسط سال ۹۸ از این زندان به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

وی نهایتا در تاریخ یازدهم مردادماه سال جاری به دنبال تعطیلی زندان رجایی شهر به همراه دستکم هفت تن از زندانیان سیاسی به زندان اوین منتقل شد. وی هم اکنون در بند چهار زندان مذکور در حال تحمل دوران محکومیت خود است.

مطلب احمدیان، حدودا ۳۸ ساله و اهل شهرستان بانه است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید