وریشه مرادی، فعال زن کُرد، به اتهام «بغی» تفهیم اتهام شد

وریشه مرادی

وریشه مرادی که پنج ماه را در سلول‌های انفرادی شکنجه و بازجویی شده است با اتهام «بغی» روبه رو شده است. بغی اتهامی سنگین است که می‌تواند به مجازات‌های حبس طولانی‌مدت و حتی اعدام منجر شود. استفاده از این اتهام برای فعالان مدنی و سیاسی، سابقه‌ای طولانی در جمهوری اسلامی ایران دارد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، تفهیم اتهام “بغی” به وریشه مرادی پس از شش ماه بازداشت، نگرانی‌ها را از احتمال صدور حکم سنگین برای او افزایش داده است.

طی هفته‌های اخیر این زندانی سیاسی دو بار در شعبه ۵ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تهران حاضر و به اتهام «بغی» از طریق عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) مورد تفهیم اتهام قرار گرفته است. پرونده وی پس از صدور کیفرخواست توسط دادستانی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی ارسال شده است.

این زندانی سیاسی که پنج ماه نخست بازداشت خود را در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات سنندج و ۲۰۹ اوین در تهران تحت فشار برای انجام اعترافات اجباری گذرانده است، از زمان بازداشت تا پایان مراحل بازپرسی از حق داشتن وکیل محروم بوده و تنها پس از صدور کیفرخواست موفق به تماس با وکیل شده است.

اتهام بغی اتهامی بسیار سنگین است و می‌تواند به مجازات‌های حبس طولانی‌مدت و حتی اعدام منجر شود.

وریشه مرادی (کژار) بیش از شش ماه است که در بازداشت به سر می‌برد. این مدت زمان طولانی، بدون دسترسی به وکیل و خانواده، می‌تواند بر سلامت جسمی و روحی او تاثیر منفی بگذارد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید