حکم اعدام ماموستا محمد خضرنژاد در دادگاه انقلاب ارومیه صادر شد

ماموستا محمد خضرنژاد

ماموستا محمد خضرنژاد، اهل بوکان که نزدیک به یک سال و سه ماه گذشته را تحت فشار و شکنجه در بازداشت سپری کرده، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شد. بازداشت وی به دلیل حمایت از خیزش اعتراضی زن، زندگی، آزادی انجام گرفته بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر ماموستا محمد خضرنژاد، سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست رضا نجف‌زاده به اتهاماتی شامل “افساد فی الارض”، “لطمه وارد کردن به تمامیت کشور” و “تبلیغ علیه جمهوری اسلامی” به اعدام و ۱۶ سال حبس محکوم شد.

جلسات رسیدگی به اتهامات انتسابی به ماموستا محمد خضرنژاد، به صورت ویدئوکنفرانس، بدون حق دسترسی به وکیل و محرومیت از حق ارائه دفاعیات و تنها بر مبنای اعترافات اجباری تحت شکنجه، برگزار شده است.

ماموستا محمد خضرنژاد، جهت اخذ اعتراف اجباری به مدت سه ماه و نیم در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه، شدیدترین فشارها و شکنجه‌های جسمی و روانی را متحمل شده بود.

این روحانی کُرد سال گذشته بارها طی سخنرانی‌های خود، از خواسته مردم در جریان خیزش اعتراضی زن، زندگی، آزادی، دفاع کرده و یکی از روحانیونی بود که بیانیه مشترک ماموستایان کُرد برای حمایت از مردم را به امضا رساند.

ماموستا محمد خضرنژاد، روحانی سرشناس کُرد در روز ۲۸ آبان ۱۴۰۱ به همراه پسرش، یاسر در ‎اوج اعتراضات در بوکان بازداشت شد.

بازداشت این روحانی کُرد ٤۵ ساله، بعد از سخنرانی‌اش در مراسم جاوید نام ‎اسعد رحیمی، از جان‌باختگان خیزش بوکان صورت گرفت.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید