ارجاع پرونده چهار زندانی بلوچ اهل سنت جهت اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور

عیدو شه‌بخش، عبدالغنی شه‌بخش، عبدالرحیم قنبرزهی گرگیج و سلیمان شه‌بخش

چهار زندانی اهل سنت بلوچ که پیش‌تر به اتهام «بغی» و «تشکیل و عضویت در گروه‌های مسلح مخالف نظام» به اعدام محکوم شده بودند به دیوان عالی کشور جهت برسی مجدد ارسال شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سه شنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲، چهار زندانی بلوچ اهل سنت، عیدو شه‌بخش، عبدالغنی شه‌بخش، عبدالرحیم قنبرزهی گرگیج و سلیمان شه‌بخش توسط قاضی محمدرضا عموزاد در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «بغی» و «تشکیل و عضویت در گروه‌های مسلح مخالف نظام» به اعدام محکوم شدند. حال این پرونده جهت اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور فرستاده شد.

این چهار زندانی بلوچ اهل سنت هم اکنون در بند امن زندان قزل‌حصار کرج در شرایطی سخت در یک اتاق زندانی هستند. آنها پس از انتقال از زندان گوهردشت، به یک بند ایزوله که دو اتاق بیشتر ندارد منتقل شده و بدون امکانات در این بند محبوس شدند.

بنا به اطلاعات رسیده این پرونده سراسر از ابهام، ایراد و تناقض است. اما به دلیل فشار اطلاعات سپاه این پرونده باز و ۴ زندانی بلوچ محاکمه و به اعدام محکوم شده‌اند.

۲متهم اول این پرونده به نام‌های عیدو شه‌بخش و عبدالغنی شه‌بخش پیش از این در سال ۱۳۹۵ به این جرم دستگیر، محاکمه و از همه اتهامات تبرئه و آزاد شدند اما پس از مدتی توسط ماموران اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان بازداشت شدند.

سلیمان شه‌بخش، متهم ردیف ۴ نیز درهنگام جرم منتسبه تنها ۱۲سال داشته است وی متولد۱۳۷۵ می‌باشد. با توجه به قوانین قضایی جمهوری اسلامی، حتی اگر این جرم صحت داشته باشد مشمول قوانین «عمل مجرمانه کودک» محسوب شده و صدور حکم اعدام برای وی خارج از قوانین حقوقی و بین‌المللی می‌باشد.

در رابطه با اتهامات متهم ردیف ۳، عبدالرحیم قنبرزهی گرگیج، تنها مستندات کل پرونده، اعترافات اجباری وی است که در زیر شکنجه اخذ شده است. وی بی‌سواد است و ماموران شکنجه‌گر با فشار و شکنجه وی را مجبور به انگشت زدن بر پای برگه‌ها کرده‌اند.

شدت شکنجه‌های وی به حدی است که کارشناسان ضابط قضایی اجباری بودن اعترافات و وجود اجبار در اثر انگشت متهم را تاییدکرده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید