دادگاه تجدیدنظر؛ منوچهر بختیاری به شش ماه حبس دیگر محکوم شد

منوچهر بختیاری

منوچهر بختیاری، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی قزوین، از سوی دادگاه تجدیدنظر به شش ماه حبس محکوم شد. این حکم از بابت توهین به رهبری از طریق انتشار فایل صوتی صادر شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه شنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲، منوچهر بختیاری، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی استان قزوین، از بابت پرونده ای که در دوران حبس برای وی تشکیل شده توسط قاضی حبیب الله امیری ـ رئیس شعبه ۶ دادگاه تجدیدنر استان قزوین به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

براساس دادنامه صادره، منوچهر بختیاری از بابت اتهام (توهین به رهبری از طریق انتشار فایل صوتی) به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

تشکیل این پرونده در پی انتشار فایل صوتی بوده که در پائیز ۱۴۰۲، در فضای مجازی از منوچهر بختیاری، منتشر شد و این زندانی سیاسی در تاریخ ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۲، برای تفهیم اتهام، به شعبه یکم دادگاه انقلاب کرج، احضار و سپس در تاریخ سوم دی ماه ۱۴۰۲، و پس از محاکمه در تاریخ ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲، به اتهام (اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشوراز طریق تشکیل گروه و دسته در بستر فضای مجازی) به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، به اتهام (نشر اکاذیب در فضای مجازی) به تحملیک سال حبس تعزیری و تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری، از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) به تحمل یک سال حبس تعزیری، از بابت اتهام (تشویش اذهان عمومی) هم به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم شد.

همچنین، در تاریخ ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۲، منوچهر بختیاری، توسط بازپرس شعبه ۸ دادسرای عمومی و انقلاب استان قزوین، از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام) مورد تفهیم اتهام قرار گرفت و دیگر پرونده این زندانی سیاسی در پی اعلام (نقص در تحقیقات قضایی) برای رفع ایرادات مشخص شده از سوی قاضی شعبه ۱ دادگاه انقلاب قزوین، به بازپرس شعبه ۵ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب قزوین بازگردانده شد و این زندانی سیاسی در تاریخ ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۲، برای محاکمه به شعبه اول دادگاه انقلاب قزوین احضار و در تاریخ ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۲، پس از حضور در آن جلسه دادرسی دفاعیات خود را از بابت اتهام (توهین به رهبری) به قاضی دادگاه ارائه  کرد و در آبان ماه ۱۴۰۲، به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری، محکوم شده بود.

این زندانی سیاسی، اواخر تیرماه ۱۴۰۱، پس از اطلاع از بازداشت تنی چند از مادران و اعضای خانواده جان باختگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ از جمله ناهید شیرپیشه اعتصاب غذا کرد و به سلول انفرادی در ندامتگاه مرکزی کرج منتقل و در تاریخ ۲۹ تیر ماه ۱۴۰۱، در حالی که چند روز از اعتصاب غذای او گذشته بود بدون اعلام قبلی به زندان چوبیندر (مرکزی) قزوین منتقل شد

وی در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ با حکم‌ شعبه ۷ اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب استان البرز، توام با ضرب و شتم بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه برای تحمل حبس به ندامتگاه مرکزی کرج منتقل شد.

منوچهر بختیاری، در مراحل دادرسی توسط شعبه یک دادگاه انقلاب کرج به اتهام(اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور)،محاکمه و به تحمل ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری، تحمل ۲ سال و ۶ ماه تبعید و همچنین ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر استان البرز عینا تائید و پرونده او به شعبه ۷ اجرای احکام دادسرای استان البرز ارجاع شده بود.

پدر پویا بختیاری، پیشتر هم در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۰، به همراه تنی چند از خانواده های جان باختگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸، در اصفهان پس از توقف اتوبوس حامل آنها توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و در تاریخ ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۰ به همراه ناهید شیربیشه آزاد شدند.‌

همچنین، در تاریخ ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۹، در حالی که منوچهر بختیاری در جزیره کیش بسر می برد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از انتقال به تهران و یکی از بازداشتگاههای امنیتی در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹، مادرش از اعتصاب غذای منوچهر بختیاری خبر داد و نهایتا در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۹۹، با تودیع وثیقه آزاد شد.

پرونده سازی بر علیه منوچهر بختیاری از زمانی شروع شد که پویا بختیاری، فرزند این زندانی سیاسی در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۹۸، در جریان اعتراضات سراسری به افزایش ناگهانی قیمت سوخت پس از شلیک مستقیم گلوله از سوی نیروهای امنیتی جان باخت و پس از آن با توجه به پیگیری هایی که وی بعنوان پدر پویا بختیاری انجام داد توسط ارگانهای امنیتی با بازداشت و پرونده سازی مواجه شد.‌

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید