آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲۰ تا ۲۷ بهمن ۱۴۰۲)

آزادی بیان در ایران

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۲۰ تا ۲۷ بهمن ۱۴۰۲) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۲۰ بهمن

ــ منصور ایران‌پور، خبرنگار محلی کرمان، بار دیگر و با رأی غیابی دادگاه این شهر به اتهام «افترا» به پرداخت ۷ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

ــ مهرداد عسگری، نیکان خبازی، علی تسنیمی و بهزاد بهمن‌نژاد، کارکنان سایت «فردای اقتصاد» که در محل کار خود محبوس بودند به بازداشتگاه اداره آگاهی تهران منتقل شدند.

ــ آرمیتا پاویر، دانشجوی دانشگاه مدنی تبریز، به اتهام «توهین به رهبر» و «تبلیغ علیه نظام» به ۲۲ ماه و ۱۷ روز حبس محکوم شد.

ــ ممنوعیت تماس تلفنی و ملاقات نرگس محمدی، فعال حقوق بشر محبوس در زندان اوین، تمدید شد.

شنبه ۲۱ بهمن

ــ حکم یک سال حبس سمانه اصغری، دانشجوی دانشگاه خوارزمی، در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عیناً تأیید شد.

یکشنبه ۲۲ بهمن

ــ فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران فهرست اسامی روزنامه‌نگاران زندانی در ایران را بدین ترتیب منتشر کرد: ریبوار سیدمحمدی، کامیار فکور، سلطانعلی عابدی، ویدا ربانی، سعیده شفیعی، نسیم سلطان‌بیگی، ابراهیم رشیدی و مهدی افشارنیک.

دوشنبه ۲۳ بهمن

ــ آزاد امینی، فعال مدنی و مدرس زبان کُردی در سقز، به ۳ سال حبس تعزیزی محکوم شد.

ــ مهدخت دامغان‌پور، از وکلای محمد قبادلو (زندانی سیاسی اعدام شده)، به دلیل گفت‌وگویی انتقادی درباره‌ی اتهام‌های موکلش و روند دادرسی و اجرای حکم اعدام، به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.

ــ عبدالرسول مرتضوی، از امضاکنندگان متن موسوم به «بیانیه‌ ۱۴ فعال سیاسی» که دوران حبس درازمدت خود را می‌گذراند، به دلیل انتشار یک فایل صوتی در زمانی‌که در زندان رجایی‌شهر کرج محبوس بود، با گشوده شدن پرونده‌ای تازه در دادگاه انقلاب این شهرستان به اتهام «توهین به رهبر» به ۲ سال حبس دیگر محکوم شد.

سه‌شنبه ۲۴ بهمن

ــ محمد نوری‌زاد، فیلم‌نامه‌نویس و روزنامه‌نگار محبوس در زندان اوین، از دو هفته پیش به دستور مقامات ذیربط از برقراری تماس تلفنی و دیدار با خانواده‌اش محروم شده است.

ــ شماری از دانشجویان دانشگاه بهشتی در پی انتشار بیانیه‌ای اعتراضی در مورد اخراج یکی از استادان (احمد شکرچی) به حراست این دانشگاه احضار شدند.

ــ محکومیت محمود صفدری، فعال صنفی معلمان خراسان شمالی، به پرداخت ده میلیون تومان جریمه‌ی نقدی به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» در دادگاه تجدیدنظر عیناً تأیید شد.

چهارشنبه ۲۵ بهمن

ــ حکم غیابی یک سال زندان برای توماج صالحی، خواننده‌ی رپ اعتراضی، در دادگاه تجدید نظر عیناً تائید شد.

ــ حکم یک سال زندان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» برای نسرین حسنی، روزنامه‌نگاری که دوران حبس هفت‌ماهه‌ی خود به اتهام «نشر اکاذیب» را سپری می‌کند، در دادگاه تجدیدنظر عیناً تایید شد.

ــ پخشان عزیزی، روزنامه‌نگار و مددکار اجتماعی اهل کردستان، که اواخر ماه گذشته پس از چهارماه بازداشت در بند ۲۰۹ به بند زنان اوین منتقل شده بود در دادگاه انقلاب به «بغی» از طریق «عضویت در جمعیت‌های معارض کشور» متهم شده است.

ــ محمدرضا کارپیشه مقدم، وکیل دادگستری، در کرج بازداشت شد. از دلایل بازداشت او هنوز خبری در دست نیست.

پنجشنبه ۲۶ بهمن

ــ سپیده رشنو، شاعر، که به سه سال و ۱۱ ماه حبس محکوم شده است باید در چند روز آینده خود را به اجرای احکام زندان اوین معرفی کند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید