زخمی شدن دو کولبر بر اثر تیراندازی و ضرب و جرح نیروهای مسلح در مرز بانه

کولبر

جلال رحمانی اهل بوکان و “آکو” (نام خانوادگی نامشخص) در نوار مرزی هنگژال بانه توسط نیروهای مسلح بازداشت شدند. این دو کولبر به شدت ضرب و جرح و سپس از پشت به آنها تیراندازی شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی نوار مرزی هنگژال بانه، شامگاه یکشنبه ۲۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، دو کولبر به نام‌های جلال رحمانی اهل بوکان و “آکو” (نام خانوادگی نامشخص) در نوار مرزی هنگژال بانه توسط نیروهای هنگ‌مرزی دستگیر شده‌اند.

یک منبع مطلع ضمن تایید این خبر گفت: “پس از دستگیری، این دو کولبر مورد شکنجه و ضرب و شتم شدید قرار گرفته و سپس از پشت به آنها شلیک شده است.”

در پی این تیراندازی، جلال رحمانی از ناحیه سر، بینی و پا به شدت زخمی شده و “آکو” نیز دچار جراحات مشابهی شده است.

گفته می‌شود که شش تن از نیروهای هنگ مرزی به فرماندهی یک مامور به نام کریمی در این اقدام وحشیانه دست داشته‌اند.

شلیک به کولبران بدون اخطار قبلی و پس از شکنجه و ضرب و جرح آنها، مصداق بارز نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت است.

کولبری اصطلاحی است که به افرادی در غرب ایران، عمدتا در مناطق کردنشین، گفته می‌شود که برای امرار معاش به حمل کالا بین دو طرف مرز ایران و کشورهای همسایه (عمدتا عراق) مبادرت می‌ورزند. این کالاها معمولا بر پشت کول‌برها یا با استفاده از حیوانات بارکش حمل می‌شوند و شامل اقلام مختلفی از جمله لوازم خانگی، پوشاک، سیگار و …. هستند.

خطرات جانی: کولبران مجبورند از مسیرهای کوهستانی صعب‌العبور و خطرناک عبور کنند که این کار با ریسک سقوط، بهمن، برف و یخبندان همراه است. متاسفانه تیراندازی نیروهای مرزبانی هم از دیگر خطراتی است که جان کولبران را تهدید می‌کند.

مشکلات معیشتی: درآمد کولبری ناپایدار بوده و با سختی و مشقت بسیاری بدست می‌آید. همچنین به دلیل ماهیت غیررسمی این کار، کولبران از مزایای کارگری مانند بیمه و بازنشستگی محروم هستند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید