آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲۷ بهمن تا ۴ اسفند)

آزادی بیان در ایران

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۲۷ بهمن تا ۴ اسفند) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲

ــ انجمن قلم (پن) آمریکا در بیانیه‌ای به اجرای حکم سپیده رشنو، شاعر و ویراستار، اعتراض کرد و خواهان آزادی او و همه‌ی نویسندگان زندانی در ایران شد.

ــ داود رضوی، از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند، از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است.

ــ مرضیه فارسی و فروغ تقی‌پور، که در آذرماه سال جاری به ظن همکاری با یکی از گروه‌های مخالف نظام در دادسرای اوین به «بغی» متهم شده بودند، در دادگاه انقلاب تهران به صورت غیابی محاکمه و هر یک به ۱۵ سال حبس محکوم شدند.

شنبه ۲۸ بهمن

ــ اجرای حکم زندان سپیده رشنو، شاعر، در پی پذیرش اعاده دادرسی تا دهم اسفند متوقف شد.

ــ میلاد جلیلی، خواننده‌‌ی تبریزی، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق اجرای موسیقی رپ سیاسی به نفع محکومین تجزیه‌طلب» در دادگاه انقلاب تبریز به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

ــ پلیس فتا صفحه‌ی اینستاگرام نسترن قاسمی، خواننده‌ی موسیقی گیلانی، را مسدود کرده و برای او پرونده قضایی تشکیل داده است.

ــ خسرو علیکُردی، وکیل دادگستری، جهت تحمل حکم یک سال حبس به زندان وکیل‌آباد مشهد رفت.

یکشنبه ۲۹ بهمن

ــ در پی انتشار یک نماهنگ کُردی به نام «ولات» در خراسان شمالی با حضور جمعی از هنرمندان و نویسندگان و شاعران کُرد، دست‌کم چهار تن از عوامل تهیه‌ی آن بازداشت شده‌اند و استودیوِ محل تولید آن پلمب شده است.

ــ عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده و فعال مدنی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، با وجود وضعیت نامساعد جسمی از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است.

دوشنبه ۳۰ بهمن

ــ پرونده‌ی قضایی آتفه چهارمحالیان، شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران، که پیش‌تر به حبس و مجازات‌های دیگر محکوم شده بود، مختومه شد.

ــ جلسه بازپرسی ساسان چمن آرا، خواننده و آهنگ‌ساز، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ایلام برگزار شد.

ــ وفا احمدپور، خواننده‌ی رپ اعتراضی، با قرار وثیقه تا روز دادگاه از زندان اوین آزاد شد.

ــ مجازات حبس سلطانعلی عابدی، روزنامه‌نگار محبوس در زندان زاهدان، به رأیِ باز تبدیل شد.

ــ مدیرمسئول روزنامه‌ شرق به اتهام «نشر اکاذیب و مطالب خلاف واقع» در دادگاه جرائم سیاسی و مطبوعاتی مجرم شناخته شد.

ــ به‌رغم نیاز رضا شهابی (عضو سندیکای کارگران شرکت واحد) به رسیدگی پزشکی و درمان، با درخواست آزادی مشروط او مخالفت شد.

سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲

ــ حکم یک سال حبس عبدالنصیر شه‌بخش و اسامه شه‌بخش (نارویی)، فیلم‌برداران مسجد مکی زاهدان، تأیید شد.

ــ سارا سیاه‌پور، معلم و فعال صنفی فرهنگیان در تهران و البرز، از کار اخراج شد.

ــ مسئولان زندان اوین از اعزام داود رضوی (عضو هیئت مدیره‌ی سندیکای کارگران شرکت واحد ) به بیمارستان به بهانه‌ی امتناع او از پوشیدن لباس زندان ممانعت کردند.

چهارشنبه ۲ اسفند

ــ بهزاد بهمن‌نژاد و مهرداد عسگری (کارکنان رسانه‌ی «فردای اقتصاد») با تأمین قرار کیفری از بازداشتگاه آگاهی شاپور تهران آزاد شدند؛ اما علی تسنیمی و نیکان خبازی (از دیگر کارکنان این رسانه) کماکان بلاتکلیف در بازداشت به ‌سر می‌برند.

ــ علی رمضانی، از پژوهش‌گران نخبه‌ی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در دادگاه انقلاب تهران به اتهام‌ «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی ‌ـ‌ خارجی» به ۳ سال و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

ــ نرگس منصوری، زندانی سیاسی و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد، به ۳ سال حبس محکوم شد.

پنجشنبه ۳ اسفند

ــ مسئولان زندان اوین از اعزام رضا اقدسی (شاعر و فعال کارگری زندانی) به پزشکی قانونی برای صدور حکم عدم‌تحمل حبس ممانعت کرده‌اند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید